Peter Wolf

O tínedžeroch pre tínedžerov

Strážca brány a iné neuveriteľné príbehy

Klaus-Peter Wolf

Senica, Arkus 2005

Preklad Jana Petrikovičová

Nemecký spisovateľ nalieva čitateľom čisté víno reality s trpkou príchuťou vlastnej skúsenosti. Jeho príbehy nemožno klasicky zaškatuľkovať do žánra sci-fi. Čo sa deje v príbehoch piatich chlapčenských hrdinov, najlepšie vystihuje termín v názve knihy „neuveriteľné“. V ich obyčajnom živote nastáva prelom vďaka nadprirodzenej či aspoň nie celkom bežnej udalosti. Každý z nich ju privíta, veď je to možnosť oslobodiť sa od bezútešnej prítomnosti a minulosti dráždiacej v človeku nespokojnosť so sebou samým. Autorovo detstvo prežité v „bande mladých kriminálnikov“ a zobrazené v románe Dosenbier und Frikadellen (Pivo z plechovky a mäsové knedličky) vnáša aj do poviedok napätie a nádych ľudskej hrozby. Ukáže sa, že je hororovejšia než bytosti z neznáma. Neskutočné javy konfrontované s neľútostným svetom zdôrazňujú absurditu hlúposti a krutosti, hlavných znakov správania dospelých v knihe. Tí nekompromisne zasahujú do vývinu detskej duše a myslenia. Ich hodnoty a spôsoby sú vykreslené vskutku ostrou ceruzkou a v krikľavých farbách. Forma je hravá, neviazaná a spontánna ako nápady mladých ľudí. Všetko je stručné a akčné, rozuzlenie príde skôr, než sa začnete nudiť. Niekedy vás dokonca zaskočí. Náhly záver sa však pripočítava k nevšednosti celého diela, pútavého aj rozmanitosťou obsahu a podaním jednotlivých častí. Jazyk nevinne bezočivého chlapca sa strieda s myšlienkami poznačeného muža.

Nevedno, prečo slovenský vydavateľ zamaskoval knihu pod názov navodzujúci nádych dobrodružného tajomna, čo nie je práve jej najzákladnejšou substanciou. Pôvodný názov Mőrderisches Klassentreffen (Vražedná triedna stretávka) ustúpil Strážcovi brány, najmenej podarenému príbehu z pätice. Nesúď knihu podľa obalu v tomto prípade platí dvojnásobne. Pretože táto kniha patrí k skutočne zaujímavým titulom, hoci určeným predovšetkým do knižnice tínedžerov. Postavy si rýchlo získajú čitateľovu náklonnosť a pestujú jeho zvedavosť. Znudený školák na prázdninách u svojskej prababičky, syn despotického alkoholika, rebelantská sirota a dva ďalšie odlišné typy ľudí s podobným, nedôverčivým postojom k okoliu. Každý je niečím výnimočný, a preto niečo zvláštne zažije. Originálne dobrá kniha to umožní aj vám. Či už sa chcete pobaviť, báť sa alebo zamyslieť.

Edita Treščáková