Marek Zákopčan
05.05.2015

Strážca majáka - Camilla Läckberg

Strážca majáka
Preklad Mária Bratová
Vydavateľstvo Slovart 2014

Švédska autorka krimirománov Camilla Läckberg si právom vybojovala miesto medzi úspešnými škandinávskymi kolegami. Siedma časť série Strážca majáka sa odohráva v  prímorskej oblasti Fjällbacka na čele s policajtom Patrikom Hedströmom a  jeho partnerkou, spisovateľkou Erikou Falckovou.

Annie sa so synom Samom uchyľuje na Sivý ostrov pri fjällbackskom pobreží, ktorý miestni prezývajú Ostrov duchov. Názov získal preto, že na ňom ostávajú duše mŕtvych ľudí. Annie sa ich nebojí, pretože chápu jej ťažobu a činy, ktoré musela uskutočniť v  záujme seba i  syna... V meste dochádza k úmrtiu Matsa Sverina, člena tímu podieľajúceho sa na otvorení Kúpeľného domu. Ten má byť lákadlom pre turistov. Polícia tápe v tme, nič nenasvedčuje tomu, že by mal Mats nepriateľov. Patrik a  jeho tím sa nazdávajú, že odpovede treba hľadať v  minulosti obete, pretože pár týždňov pred smrťou bol v Göteborgu napadnutý bandou výrastkov. Ako to však súvisí s  inštitúciou poskytujúcou pomoc týraným ženám? A ako do celkového obrazu zapadá miestny nebezpečný motorkársky gang? Veľký priestor dostávajú aj osobné problémy postáv. Erika a Patrik sa tešia z narodenia chlapcov – dvojičiek, Erikina sestra Anna sa spamätáva zo straty dieťatka po tragickej autonehode a  jej manžel Dan prežíva zúfalstvo z  toho, že jej nedokáže pomôcť prekonať ťažké obdobie. Zároveň, ako je u autorky zvykom, sa nám naskytne aj retrospektívny pohľad do minulosti, spoznáme príbeh rodiny žijúcej na Ostrove duchov v 19. storočí.

Tým, ktorí s autorkou ešte nemali česť, odporúčam siahnuť po niektorej z predošlých kníh. Nie preto, že sú kvalitnejšie, ale najmä pre lepší prehľad vo vzťahoch medzi jednotlivými postavami a  ich postupnému osobnostnému vývoju. To sa týka hlavnej dvojice Patrik – Erika, aj vedľajších postáv, najmä šéfa kriminálky Mälberga, ktorý sa stal priam ikonickou tragikomickou postavou celej série. Príbeh je trochu slabší, dokonca ani retrospektíva nemá tentoraz v podstate žiadny súvis s  hlavným dejom. Napriek tomu si Läckberg zachováva svoj osobitý kriminálno-rodinný štýl a ponúka príjemný severský zážitok.