Jana Šulková
05.01.2016

Strieborný záliv - Jojo Moyesová

Príbeh o  Striebornom zálive (Ikar 2015, preklad Tamara Chovanová) Jojo Moyesovej vyrozprávaný viacerými hlavnými hrdinami, dokonca aj dieťaťom, nie je taký, ako sa na prvý pohľad zdá. O niečo pomalší začiatok je prevalcovaný následným dynamickým stredom a grandióznym záverom. Rozpráva o živote ľudí z rozličných miest, ktorých spojí Strieborný záliv. Toto miesto už pohltilo množstvo tajomstiev.

Keď sa Angličan Mike ubytuje v  malom rodinnom hoteli v  Striebornom zálive, ešte netuší, že mu cesta do Austrálie zmení život. Prišiel sem s jediným zámerom, a to získať stavebné povolenie pre vybudovanie úžasného hotela. Mike má všetko – skvelú prácu, snúbenicu, sľubnú budúcnosť. Lenže práve pobyt v Striebornom zálive mu ukáže, že vlastne nemá nič, k čomu by sa chcel vrátiť. Spoznáva miestnych obyvateľov, prírodu a podmorský svet, ktorý treba chrániť. V neposlednom rade mu cestu skríži Liza. Svojou tajomnosťou a nenápadnou krásou vzbudzuje u Mikea dosiaľ nepoznané pocity. Lenže Liza sa už roky ukrýva pred minulosťou, ktorá bráni jej šťastiu.

Autorka, ktorá sa preslávila romantickými príbehmi s hrdinkami s neľahkým osudom, ani tentoraz nesklamala. Osud ľudí, ktorí potrebujú postrčiť, aby sa odhodlali k zmene svojho života, vás chytí za srdce. Kniha poukazuje na to, ako môže jedna udalosť zasiahnuť do života mnohých osôb. V prípade hlavného hrdinu sa prebúdza láska, ktorú nikdy predtým nepocítil, a hlavná hrdinka, ktorú život vytrestal viac než dosť, tiež nachádza šťastie. Romantika teda v knihe vôbec neabsentuje, avšak nie je jej ani priveľa. Oceňujem postrehy o  živote v  Austrálii a  poznatky o  delfínoch či veľrybách. Zaujímavá zápletka, nádherné myšlienky, boj o život, láska, humor, ale aj smútok a  trápenie. Vďaka autorkinmu rozprávačskému talentu sa ocitnete na lodi a budete pozorovať veľryby. Zamyslíte sa nad svojím životom a uvedomíte si, že by ste ho možno pokojne vymenili za život v Striebornom zálive.