09.01.2014

Súmrak - Stephenie Meyerová

Stephenie Meyerová: Súmrak

Bratislava, Tatran, 2008

Preklad Lucia Halová

Jedného dňa sa Isabella Swanová rozhodne, že zmení svoj život. Odchádza zo slnkom presvieteného Texasu od matky a jej nového priateľa na severozápad Spojených štátov, k otcovi. Nastúpi do miestnej strednej školy. Pomaly prekonáva nedôveru a zoznamovacie ťažkosti. Hneď na začiatku si všimne súrodencov Cullenovcov. Sú čímsi zvláštni. Najmä Edward, vysoký štíhly, pôvabný, ten Edward, ktorý s ňou sedí v lavici na hodine biológie a zachráni jej život pri nehode – zdá sa, že pritom jemne nadvihne a poodtisne dodávku. No povedzte, ktorá dievčina by odolala?

Isabella nie je výnimkou. Zamiluje sa. Jej vzťah je, samozrejme, výnimočný a neopakovateľný – ako každá prvá láska – avšak, čuduj sa svete, nie iba z jej pohľadu. Vo veľkej miere k tomu prispieva skutočnosť, že jej vyvolený, Edward Cullen, je upír. Nestarne, dokáže bežať rýchlosťou motorového vozidla, čítať myšlienky. Denné svetlo znáša pomerne dobre – pokiaľ nejde o prudké slnko. Severovýchod USA však podnebím pripomína Anglicko, takže ohrozenie je minimalizované.

Edward a jeho rodina sú výnimoční upíri. Neživia sa krvou ľudí. Dobrovoľne sa jej zriekli. Abstinujú a lovia radšej zvieratá. Edward najradšej (holými rukami) pumy, jeho brat sivé medvede grizly. Cullenovci v pravom zmysle slova ani rodinou nie sú – tvoria upírsky klan, spojený krvou v okamihu smrti. Jeho zakladateľ totiž do stavu upírskeho uvádza len nevyliečiteľne chorých a samovrahov. Hoci zdržanliví a šľachetní, predsa len upíri. Isabella má pri zoznamovaní s rodinou malú dušičku. Kvôli Edwardovi a za Edwardom je však schopná ísť kamkoľvek. Aj on však ľúbi. Keď je dievčina ohrozená „zlým“ neabstinujúcim upírom, začína sa boj.

Ďalšie osudy hrdinov sa budú odvíjať v dvoch pokračovaniach trilógie, ktorá patrí v Spojených štátoch amerických medzi najobľúbenejšie knižky posledných rokov. Niet sa čo čudovať. Meyerová do žánra upírskej erotiky prináša prinajmenšom solídne spisovateľské remeslo. Hlavná protagonistka je cez mikropríbehy všedného školského života stvárnená mimoriadne presvedčivo a psychologicky vierohodne. Príbeh sa posúva rafinovane; kedy presne bola prekročená hranica medzi reálnym a fantastickým sa nedá rozoznať; obe sféry v románe sa navzájom podmieňujú prerastajú jedna druhú. Príbeh je zostavený zo starostlivo prekomponovaných zložiek. Okrem deja a postáv zohráva veľkú, vôbec nie náhodnú úlohu i prostredie. Isabella, dievča juhu, slnka a texaskej otvorenej žoviálnosti odchádza od matky žijúcej v otvorenom, konvenciami neviazanom vzťahu, na sever, do dažďa a chladu, k otcovi, ktorý pracuje na polícii. Protiklad prostredí je vystupňovaný aj umiestnením na časovej osi. Texas je bezstarostná, bezprostredne žitá súčasnosť, kolonizované územie bez hlbších historických väzieb, severozápad USA je oblasť prisťahovalcov-starousadlíkov; konzervatívny kraj uzavretých ľudí – ktorí v sedemnástom storočí upaľovali čarodejnice. Príbeh lásky vyrastajúci z takýchto takmer kozmických protikladov vo veľkoleposti perspektívy (už asi nikoho neprekvapí, že ak je Edward nadpriemerne vysoký, Isabella je drobná) nevyhnutne prerastá do priam zničujúco príťažlivého mýtu.

Miloš Ferko

Logo Bibliotéka

O románe a jeho pokračovaniach sa viac dozviete na Bibliotéke vo štvrtok 6. novembra o 12.00, knižku si môžete kúpiť v stánku číslo 303 vydavateľstva Tatran.