Slávka Drozdová
18.01.2012

Sunset Park - Paul Auster - Útočisko, ktoré všetko zamotalo

Útočisko, ktoré všetko zamotalo

Bratislava, Artforum 2011
Preklad Vladislav Gális

Po prečítaní správy (Paul Auster a jeho Sunset park a pozretí si videa – Paul Auster live) na inforum-e Artfora ma potešila informácia, že Jana a Palo Bálikovci pri dizajne a grafickej úprave slovenského vydania použili na obálku obrázok reálneho domčeka z New Yorku, toho, ktorý inšpiroval Paula Austera napísať príbeh o squateroch. Nedalo mi a pozrela som si titulku anglického originálu a musím konštatovať, že „náš“ Sunset Park má atraktívnejší dizajn, taký, aký si skvelý rozprávač Paul Auster zaslúži.

Jednotlivé kapitoly a podkapitoly sú pomenované podľa postáv príbehu. Rozprávač nás postupne s nimi zoznamuje. Hlavný hrdina dvadsaťosemročný Miles Heller žil na Floride s milovanou, neplnoletou Pilar. Tá nevie nič o tom, že na svojich pleciach nesie ťažké bremeno, s ktorým nás rozprávač oboznámi hneď na začiatku. Miles odišiel z univerzity, z New Yorku, ušiel od otca Morrisa Hellera, úspešného majiteľa vydavateľstva, a nevlastnej matky Willy Parksovej. Nepovedal jej ani o nevlastnom bratovi Bobbym, ktorý nešťastne zomrel po ich hádke a sácaní sa pod kolesami auta, ani o matke Mary-Lee Swannovej, s ktorou tiež nie je v kontakte. Pred rokmi ušiel z New Yorku, teraz sa tam vracia a uteká z Floridy. „Spravil zo seba čiernu ovcu. Sám si zvolil, že bude hrať túto úlohu a bude ju hrať aj v New Yorku, hoci sa vracia na okraj stáda, od ktorého odišiel.“ Opúšťa Pilar a opäť pred niečím a niekým uteká. V nedobrovoľnom exile chce vyčkať, až bude Pilar plnoletá, potom ich láske už nebude stáť v ceste jej sestra, ktorá ho vyštvala. Potom sa už nebude musieť báť, že na neho zavolá políciu. Zbalí si len pár vecí, aby sa Pilar nevystrašila, že odchádza navždy. Na miesto núteného vyhnanstva – do nevábneho, opusteného, poschodového dreveného domu s výhľadom na rozľahlý Greenwoodsky cintorín v bezútešnej brooklynskej časti – Sunset Park, ho privedie dlhoročný priateľ Bing Nathan. Tu sa zoznamuje s ďalšími spolubývajúcimi, využívajúcimi šancu žiť ilegálne v dome bez nájomného – Alice Bergstromovou a Ellen Briceovou. Každý z nich má svoj životný príbeh, ideály, traumy a túžby. Ten Milesov je však v popredí. Vedela jeho rodina po celý čas, kde práve žije a čo robí? Vráti sa všetko do starých koľají, do čias pred Bobbyho smrťou? Nájde Miles Heller opäť svoju rodinu aj sám seba? Vráti sa k štúdiu a bude s Pilar? Alebo Sunset Park, z ktorého squaterov vysťahuje polícia, zvráti všetko, čo sa začalo na dobré obracať? Každá minca má dve strany – taký je aj Sunset Park – miesto, ktoré jeho mladých obyvateľov spojilo, niečo im dalo a niečo si vzalo.