Supermarket sv. Hildy – Peter Kubica – Veľa kriku v malej knihe - Na noži

Veľa kriku v malej knihe

Na noži

Veľa kriku v malej knihe

Peter Kubica: Supermarket sv. Hildy

Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2005

  Mladý slovenský autor spriada vo svojej brožúrkovej knižke nitky pavučiny z osudov smrteľníkov a do jej stredu umiestňuje fenomén v mestskom živote neodmysliteľný – supermarket. Miesto, kde sa stretávajú jednoduchí človiečikovia s dôležitými zvieratami za jediným účelom – naplniť nákupný vozík náhradou za nesplnené sny a túžby. Zákazníci i personál, všetci na jednej veľkej kope v dusnom, vykričanom, farebnom monštre, ktoré požiera aj tú štipku nádeje a ľudskosti, čo v nich ostala, mení ich subjektivitu na objekt ľahostajnosti okolia a absurdnú súčiastku obrovského stroja.

  Rôzne osudy takmer bezmenných postáv, stratených v útrobách mašinérie, vystupujúcich ako obete, či pôvodcovia chaotického stresu, sa postupne prelínajú a odkrývajú pod lákavým leskom „veľkej supermarketovej rodiny“ smútok a špinu. Aj napriek bezútešnosti hektickej, anonymnej existencie v tomto čudnom svete, objavujú niektoré figúrky znenazdajky východisko. Je ním, ako inak, porušenie abnormálnych pravidiel fungovania kolosu a návrat k prirodzenosti, jednoduchosti a citu. Takéto šťastie však postretne v podstate len dve z akoby nekonečného radu postáv natlačených v deji. Práve tým, že ich je toľko, odopiera autor čitateľovi možnosť zahĺbiť sa do príbehu hrdinov. Zdá sa, že vo svojej hre nakoniec sám zabúda na jej odkaz, a na ceste za ním necháva postavičky načrtnuté len do tej miery, aby mu poslúžili na vytvorenie obrazu, ktorý chce dosiahnuť. Jeho pochopenie sa určite dostaví, efekt je však krátkodobý a nezanechá výraznejšiu stopu. Charaktery sa síce postupne odkrývajú, no nevyvíjajú. Možno je príčinou nedostatok priestoru, ale ten si spisovateľ volí sám.   

  Do sporu so snahou čo najviac poukázať na realitu sa dostáva jazyk, niekedy príliš formovaný do knižnej podoby, hoci by sa vzhľadom na tému a situáciu žiadalo viac voľnej drsnosti. Hojné využívanie genitívnej metafory, či trochu komplikované siahodlhé súvetia uberajú na pozornosti, hoci svedčia o bohatosti myšlienky a snahe o originálny prejav. Žiadna príležitosť zosmiešniť supervýhodné akcie a chytľavé reklamné slogany neostala premeškaná. Vlastne ide o veľa kriku v malej knihe, v nijakom prípade však nemožno tvrdiť, že pre nič. Lebo aj keby ste v supermarkete nikdy neboli, určite vám jeho atmosféra nebude neznáma. Ide totiž o zákulisie vašej každodennosti.

Edita Treščáková