Lýdia Čelková
10.07.2013

Symboly a mýty chorvátskeho národného hnutia - Marcela Bednárová

Historička Marcela Bednárová v  publikácii Symboly a mýty chorvátskeho národného hnutia (Veda 2012) spracovala tému ilyrizmu, teda národného hnutia, ktoré vychádzalo z predstavy o jednotnom pôvode južných Slovanov. Zamerala sa na prvú polovicu 19. storočia, ktorú v Európe charakterizovala vlna nacionalizmu v rôznych etnikách a národoch. V rokoch 1835 – 1842 vznikli pozoruhodné diela ilyrizmu a rozvíjali sa aj mnohostranné kultúrne aktivity. Autorka predstavila ilyrizmus s jeho mytologickými koreňmi a vzťahmi (mýtus – symbol – rituál) i ako vtedajšiu požiadavku časti južných Slovanov. Poukázala na nedôslednosť používania pojmov (Chorvát – Ilýr – Slovan, národ – národnosť), ktoré sa vtedy považovali za synonymá. Skúmala i ďalšie podstatné otázky, ako pôvod a historickú kontinuitu etník južných Slovanov, protoilýrske názory a diela od 15. do 18. storočia. Nemalú pozornosť venovala symbolike ilýrskeho hnutia (kvety, polmesiac, Zornica, lýra…), činnosti vzdelancov, ktorým boli tieto myšlienky veľmi blízke, či obrazu ilyrizmu v prácach cestovateľov. Publikácia ukázala, že napriek hľadaniu dôkazov o historickej kontinuite ilýrskeho národa nemalo hnutie zreteľnú predstavu o ďalšom vývine slovanských národov (orientovalo sa skôr na jazykovú a kultúrnu jednotu južných Slovanov) a nebralo do úvahy, že Chorváti a Srbi išli vlastnými cestami. Autorka interpretovala ideológiu ilýrskeho hnutia z mytologicko-symbolického hľadiska a iba letmo sa venovala sociálnym a jazykovým témam, ktoré už boli spracované v našej i zahraničnej literatúre.