Daniel Hevier ml.
29.05.2014

Syndróm (E) - Franck Thilliez

Preklad Aňa Ostrihoňová
Artforum 2013

Po starom zberateľovi zostane ako dedičstvo tajomný film, ktorého brutálne výjavy majú tragické následky. Po čiastočnom oslepnutí jednej z vedľajších postáv sa začnú vynárať súvislosti s piatimi nájdenými anonymnými telami s odseknutými končatinami, vybratými mozgami a očami. Francúzska polícia netuší, čo by ich mohlo spájať a aký motív má bizarný vrah, ktorý za sebou necháva tieto desivé odkazy. Všetko smeruje k záhadnému syndrómu E, ktorého stopy sa nájdu aj v Belgicku, Egypte či v starom kanadskom sirotinci.

Francúzsky spisovateľ Franck Thilliez pozýva opäť svojich čitateľov do sveta kriminálnej polície, ktorá vyšetruje zvlášť závažné zločiny. Detektívne romány začal písať pred desiatimi rokmi, ale svetovú popularitu mu priniesol až prvý diel diptychu s názvom Syndróm (E). Známym sa stal vďaka svojej metóde – v celistvom príbehu spája roztrúsené stopy po celom svete, čím vyšetrovanie dramaticky a dynamicky posúva. Hlavné postavy románu, poručíčka Lucia Henebellová a komisár Franck Sharko, sa poznajú už z minulých Thilliezových príbehov, ale až teraz sa osobne stretávajú pri vyšetrovaní, ktoré fatálnym spôsobom zmení ich súkromné životy. Franck je vyšetrovateľom zo starej školy a jeho fyzické metódy pripomínajú detektívov Dicka Tracyho či Philipa Marlowa. No jeho najsilnejšou stránkou je analýza ľudskej psychiky a zmysel pre detail. Franck si však nevie poradiť so svojím súkromným životom, ktorý ovplyvňujú ťažké schizofrenické výjavy. Autor vytvoril harmóniu protikladov postavenú na neúprosnosti poručíka Francka a nežnosti Lucie. Adrenalín z vyšetrovania je pre obe postavy vášňou z povolania, ktorá ich ženie k nebezpečným situáciám a nepochopeniu zo strany blízkeho okolia. V napínavom románe pracuje Thilliez s myšlienkou podprahových odkazov a šikovne tak vysvetľuje vplyv vizualizácie na ľudskú myseľ. Zároveň si všíma dosiaľ neprebádanú oblasť masovej hystérie s potlačením individuálnosti ľudského konania. Príbeh sa odohráva v rýchlom adrenalínovom slede a po celý čas sa autor pohráva so šokujúcim vyvrcholením. Čudná filmová hádanka postupne odhaľuje svoje tajomstvá a hrozivé skutočnosti, ktoré sa týkajú nášho moderného sveta. Mnohé súvislosti vedú k ozajstným vládnym experimentom, a preto má kniha nielen konšpiračný, ale aj skutočný historický podklad. Autorove politické postavy boli za svoje skutky naozaj vyšetrované, a preto je miešanie fikcie a reality desivé.