Tajná večera - Javier Sierra - Náš tip

Náš tip

Náš tip

Javier Sierra: Tajná večera

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Milada Pauleová

  Tajomný Prorok píše na sklonku 15. storočia niekoľko varovných listov do Ríma najvyššiemu funkcionárovi tajného rádu priamo podriadeného iba pápežovi. V Miláne v refektári Kláštora Santa Maria delle Grazie o niečo neskôr Leonardo da Vinci dokončí nástennú maľbu Posledná večera vložiac do nej veľké tajomstvo. Pred troma rokmi vychádza bestseller Da Vinciho kód o tajomstve Svätého grálu. Práve sa začína leto a chystá minimálne dve tajomstvá: počasie a?

  Predchádzajúci odsek sa snažil byť malou ukážkou textovej stratégie, ktorou Javier Sierra vybudoval pozoruhodný, inteligentný i napínavý príbeh z obdobia vrcholnej renesancie. Vety v chronologickom rade totiž obsahujú dôležitú informáciu, ale ani jedna nie je natoľko úplná, aby si nevyžadovala ďalšiu pre pochopenie všetkých súvislostí. Domovská metóda dejových kompozícií detektívok a inovátora v písaní historických románov Umberta Eca našla v detektívno-historickej mozaike aragónskeho spisovateľa peknú čitateľskú realizáciu. Zámerná fragmentarizácia rozprávania si pre funkčnosť a významovosť vyžaduje priam majstrovský prozatérsky cit vo vyvážení kumulovaného napätia z neznáma a jeho uvoľňovania postupnosťou odpovedí. Ani jedno, ani druhé nesmie priveľmi zbujnieť, zároveň musí vytvárať hodnovernú kauzalitu aj autentickú chybovosť (napr. falošná stopa, zlý úsudok), sujetovú dynamiku s výrazne prekvapivou pointou a v neposlednom rade aj nezabúdať na štylistickú príťažlivosť. Sierra sa vyhol úskaliam týchto princípov a záhady začiatku stihol vyriešiť na konci, takpovediac, v kultivovanej počestnosti. A keďže to tu nejako začína kódovatieť, začnime aj my riešiť naše úvodné vety – kľúč je v ich spoločnom slove...

  Poľahky sa dá zistiť, že ním nie je nič menšie ani nič väčšie ako tajomstvo. Ľudia v svojej podstate majú radi tajomstvá, no táto hnusne presná, zracionalizovaná spoločnosť so svojimi grafmi, manažérmi, technickými výdobytkami a výparmi pracuje iba na tom, aby prirodzenosť tajomného vytesnila na perifériu. A hľa, vracia sa to v závratnom záujme o bulvár, lebo odhaľuje neprístupné, o erotiku, lebo odhaľuje neprípustné, a nakoniec o možné aj nemožné ezoterické náuky, lebo odhaľujú neuveriteľné. Preto sa dá stále zbohatnúť na lady Diane, preto je problém s pornostránkami, a preto mal Dan Brown pred tromi rokmi taký obrovský úspech; medzi rečou: preto sa v každom úspešnom časopise vyníma škandál, holá baba a horoskop. Dan Brown posunul tému da Vinci do absolútnych čísel a odvtedy majú aj dospelí svojho Harryho Pottera. Presekal chodníčky nejednej ďalšej knihe a priamo-nepriamo pripravil pôdu aj Javierovi Sierrovi. Obaja pracovali s montážou faktov a fikcie. Prirodzene, že sa v niektorých faktoch stretli (obraz Madony v skalách, vysvetlenie vzniku symbolu piatka trinásteho atď.), ale v rovine autorskej fikcie sú si vyrovnanými partnermi. Brown zasadil dej do súčasnosti na plochu zopár hodín, Sierra zašiel do minulosti (rok 1497), tým jeho dej nepostihla Brownova hektika – oproti divokým strihom prostredí a komunikácií kladie renesančnú atmosféru dominikánskeho kláštora v Miláne, kde podľa Proroka da Vinci tvorí zdroj všetkého zla, ktorý zničí cirkev: Poslednú večeru s pohoršujúcimi výjavmi. Základným rozdielom je však to, že Posledná večera je pre Browna epizodickou záležitosťou, kým pre Sierru sa stala nosníkom celého konfliktu cirkvi a kacírstva. Preto je jeho interpretácia menej špekulatívna, ale hlbšia, kultúrno-historická a nemenej tajomná, aj keď v nej, tuším, ani raz nepadne termín Svätý grál, ktorý je zas pre Browna doslova enigmatickou mantrou. Podozrenia a identitu Proroka prichádza do Milána vyšetrovať inkvizítor, páter Leyre, odborník na šifrovanie a tajomstvá, pretože ako zástupca tajného rádu musí splniť príkaz najvyššieho nadriadeného a ochraňovať cirkev a pápeža. Beťár da Vinci si robí, čo chce, aj keď je podozrivý z kacírstva. Zomiera niekoľko ľudí. Na scénu vystupuje sekta Katarov. A Leyre začína tušiť strašnú pravdu, ktorá mení dejiny i ľudstvo.

  Naše tajomstvá úvodných viet sú dovysvetľované. Niekomu sme možno pomohli odhaliť aj ono druhé tajomstvo leta: názov dobrej dovolenkovej knihy je na začiatku.

Radoslav Matejov