06.09.2007

Tajné spoločnosti - Michael Benson

Michael Benson:  Tajné spoločnosti

Bratislava, Ikar 2007

Preklad  Zuzana Dudášová

Tajné spoločnosti je kniha, ktorá jednoducho musela byť vydaná. Komerčne najúspešnejšími titulmi súčasnosti sú náboženské trilery, kde sa to tajomnými rádmi a sektami len tak hemží. Kto by sa teda rád nedozvedel, aká je vlastne pravda neprikrášlená fantáziou autorov beletristických bestselerov? Nás, obyčajných smrteľníkov, tieto mýtmi opradené organizácie vždy niečím fascinovali. Neboli to len ich obrady a rituály, ale najmä to, čo vždy ostávalo skryté hlboko pod povrchom – kam až vlastne siaha ich moc a akým spôsobom v skutočnosti ovplyvňujú diane v spoločnosti?

Americký autor Michael Benson sa rozhodol vytvoriť stručný a prehľadný abecedný prehľad tajných spoločností pôsobiacich od počiatku ľudskej civilizácie a pokúsil sa odpovedať na už spomenuté otázky. Informácie čerpal z odborných publikácií, historických prameňov a internetových stránok  V knihe nájdeme množstvo faktov a zaujímavostí o tajných politických združeniach (Rada pre zahraničné vzťahy, Národná bezpečnostná rada), náboženských organizáciách (Opus Dei, Scientologická cirkev), ale aj teroristických skupinách (Al Káida, Červení Kméri, Svetlý chodník). Autor nezabudol ani na zločinecké zoskupenia (Mafia, Jakuza, Triády), a dokonca sa dozvieme aj niečo o motorkárskom gangu Pekelných anjelov, kulte Voodoo alebo japonských Nindžoch. Najširší priestor je, samozrejme, venovaný najväčším a najznámejším „tajnostkárom“ – Templárom, Slomodomurárom, Rozekruciánom alebo Priorstvu Sionu. Pri čítaní o nich vás však určite prekvapí, koľko svetoznámych osobností bolo ich členmi (Isaac Newton, Henry Ford, John Wayne, Victor Hugo alebo Buffalo Bill).

Históriou a pôsobením jednotlivých spoločností sa osobitne zaoberajú „veľkoobjemové“ vedecké publikácie, takže obsahom neveľké Tajné spoločnosti by sme pokojne mohli nazvať Rozumom do vrecka zo sveta tajomna. Nič to však nemení na tom, že po ich prečítaní sa budete v svete „pod povrchom“ orientovať s oveľa väčším prehľadom ako predtým. A pokiaľ ide o otázky vplyvu tajných spoločností na dejiny, o tom už nebudete pochybovať vôbec.