Vladimír Radosa
06.01.2009

Tajný agent - Daniel Silva

Daniel Silva: Tajný agent

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2008

Preklad Dušan Janák

Už v predošlej časti série Daniela Silvu Posol smrti (Slovenský spisovateľ, 2007) Ari Šaron presviedčal svojho dlhoročného chránenca Gabriela Allona, aby zasadol na jeho riaditeľskú stoličku. Ari Šaron, sivá eminencia Inštitútu, ako izraelskú zahraničnú spravodajskú službu nazývajú aj zamestnanci, je oddaný svojej vlasti a s nesmiernym zápalom už desaťročia prenasleduje a likviduje nepriateľov Izraela. Gabriel je pod jeho neustálym dohľadom a Ari  tlak na jeho nástupníctvo jednostaj stupňuje. Požiada ho o vyšetrenie atentátu na izraelského agenta v Amsterdame. Gabriel odhalí plánovaný útok teroristov z organizácie Meč Alahov na Londýn a okamžite varuje britskú tajnú službu, ale tá nereaguje. Nasleduje séria bombových útokov so stovkami mŕtvych a únos dcéry amerického veľvyslanca, pričom ani Gabrielova zúfalá akcia nezabráni krviprelievaniu a získaniu vzácneho rukojemníka.

Po stope unesenej Elizabeth Haltonovej vyrazia britské aj americké tajné služby. Jej zúfalý otec požiada o pomoc Gabriela, ktorý neváha a zapája do akcie svojich kolegov – špeciálne vycvičené komando z Izraela. Teroristi žiadajú výmenou za život Elizabeth oslobodenie VIP väzňa zo svojich radov a preteky s časom  sa začínajú.

Dan Silva si na prvých stránkach dáva načas, spomaleným tempom dostáva čitateľa do obrazu a zasväcuje ho do metód boja proti svetovému terorizmu. Potom však udalosti dostanú rýchly spád a špirála akcie, ako je autorovým zvykom, vtiahne čitateľa do textu a udrží ho tam až do posledných riadkov. Slovenský spisovateľ doteraz predstavil päť príbehov s tajným agentom Gabrielom Allonom – Majster vrah, Spovedník, Smrť vo Viedni, Agent Mossadu a Posol smrti.