Tomáš Hamar
16.04.2008

Tajomné posolstvo -Javier Sierra

Javier Sierra: Tajomné posolstvo

Bratislava, Ikar 2007

Preklad Milada Pauleová

Autora bestselleru Tajná večera napísal nové dobrodružstvo v podobe knihy Tajomné posolstvo. V púšti Nového Mexika sa v prvej polovici sedemnásteho storočia udialo niečo naozaj pozoruhodné. Počas dobývania Nového sveta  katolícka cirkev vyslala svojich misionárov hlásať evanjelium. Aké veľké však bolo ich prekvapenie, keď zistili, že domorodí Indiáni už mali kontakt s kresťanstvom, hoci je vylúčené, aby sa do týchto odľahlých končín niekedy dostal Európan. Indiáni tvrdia, že ich navštívila tajomná žena v modrom, obklopená svetlom a hovorila im o príchode bielych mužov s jediným Bohom, ktorého majú prijať za svojho. Paradoxne však jeden z mníchov takmer okamžite vylúčil zjavenie Panny Márie a vedel, že záhada má korene v Španielsku, ba nitky tajomna siahajú až do Svätého mesta. Tento mních sa vydáva po stope záhady a píše o nej spis, ktorý posiela kráľovi Španielska. O 350 rokov neskôr je práve jeho traktát predmetom tajného boja medzi Vatikánom a záhadnou organizáciou Ordo sanctae imaginis, ktorá sa  snaží oslabiť moc cirkvi znútra.  Napínavý príbeh sa vyznačuje striedaním viacerých dejových línií vsadených do rôznych časových období s nemalým počtom kľúčových postáv, ktoré vytvárajú mozaiku objasňujúcu záhadu Modrej panej, jej daru bilokácie (schopnosť svätcov byť na dvoch miestach naraz) i záujmu Americkej tajnej služby o tento fenomén. Príbeh sa pohybuje medzi fikciou a realitou. Je faktom, že pozostatky blahoslavenej Marie Jesu de Agreda, ktorú autor stotožňuje s Modrou pani, sú dodnes neporušené a rovnako je šokujúce, že vyše 80 000 Indiánov konvertovalo na kresťanstvo okolo roku 1629 bez toho, aby kládli čo i len najmenší odpor. Román je presiaknutý zmesou modernej metafyziky a stredovekej mystiky. Má rýchly dejový spád a zaujme nielen napínavým obsahom, ale aj typickým bestsellerovým štýlom, ktorý je  popretkávaný zaujímavými faktografickými poznámkami.

Tomáš Hamar