Jana Túry Kopčová
29.06.2011

Tajomstvo Budhovho úsmevu - Boris Filan - Filanova cestovateľská odysea pokračuje

Filanova cestovateľská odysea pokračuje

Nikto z nás nie je tak multifunkčne nadaný ako Boris Filan. Okrem textov piesní (objavili sa napr. vo filme Fontána pre Zuzanu 1 a 2), filmových či divadelných scenárov a románov, ho preslávili jeho cestopisné črty a úvahy, ktorými odštartoval v roku 1993 svoju edíciu Tam Tam. Tú ukončil v roku 2004 šiestym titulom s názvom Posledný Tam Tam a počas svojho 11-ročného „tamtamovského“ obdobia získal viacero literárnych ocenení (napr. prestížnu cenu Egona Erwina Kischa). Jeho posledná dokumentárna edícia má názov Svet gombička a v súčasnosti v nej vyšli dva knižné tituly – Dole vodou (2009) a Tajomstvo Budhovho úsmevu (2010).

V Tajomstve Budhovho úsmevu Filan sprostredkúva čitateľovi svoje zážitky z dobrodružnej cesty po Srí Lanke, ktorú absolvoval, tak ako aj väčšinu svojich ciest, s manželkou Ingrid. Príbehy spojené s touto exotickou krajinou vyrozprával s tradične filanovským humorom. Autor je veľký detailista a všíma si drobnosti, ktoré dokáže rozviesť do viacstranovej úvahy. Hybnou silou príbehov sú, okrem krajiny, jej obyvatelia. A tak spoločne so sprievodcom, ktorým je pán Maahen, inak slovenský honorárny konzul v Kolombe, zažíva na ostrove slávnosť Perahera – poctu Budhovi, tiež tradičný obrad Kataragama, počas ktorého si mladíci nechávajú prepichnúť tvár ihlicami. Dobrodruh Filan chcel obrad skúsiť na vlastnej koži, no nakoniec sa mu to nepodarilo... Nechýba tiež exkurzia po historických pamiatkach krajiny. Dojímavá je kapitola Cunami, ktorá zachytáva príbeh Donalda a jeho rodinnú tragédiu. Autor rozpráva o krajine pred a po zásahu nemilosrdnej vlny a dopĺňa to množstvom fotografií. Takisto rozpráva o stretnutí s pôvodnými obyvateľmi – s Védmi: namiesto predstavy polonahých divochov ho v realite vítali v rifliach oblečení „podnikatelia“ striehnuci na peniaze návštevníkov.

Knihu Tajomstvo Budhovho úsmevu možno naozaj označiť za pútavú. Nie však z literárneho hľadiska. Kritické oko skúsenejšieho čitateľa uzná, že svojský Filanov text, ktorý chce v niektorých pasážach silou mocou vyvolať úsmev, výrazne zaostáva za kvalitnými fotografiami nádhernej Srí Lanky. Tie sa v rozšírenej podobe nachádzajú aj na www.svetgombicka.sk