Tajomstvo priamky - Jaroslav Rezník - Ozval sa... básnik

Ozval sa... básnik

Ozval sa... básnik

Jaroslav Rezník: Tajomstvo priamky, Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2007

Jaroslav Rezník sa ozval piatou básnickou zbierkou. Jeho pomerne rozsiahle dielo popri poézii predstavuje šesť scenárov televíznych filmov, tri knihy pre deti, päť bábkových hier, i rozsiahlu literárno-historickú monografiu Túry do literatúry (Vydavateľstvo Slovart, 2001). V novej zbierke sa predstavuje ako osobnosť so svojským videním sveta a vyzretou poetikou, ktorá evokuje poetiku konkretistov, ale aj Mikuláša Kováča a nechýba ani smrekovská téma. Voľný verš strieda s rýmovaným, pričom uprednostňuje rytmickú plynulosť. Nad všetkým dominuje metafora: „Utri si ruky do šumenia stromov / a nespomínaj nárek trávy“.

Knihu autor rozdelil do troch častí. Jeho poézia vychádza z vrúcneho a láskyplného vzťahu k Slovensku. V prvej časti (Praživnosť) sa s vďačnosťou vyrovnáva s osobnosťami i drobnosťami, ktoré vstúpili do jeho života, obohatili ho a formovali, či už svojím dielom (Štefan Krčmery, Jesenin, Robinson J.), alebo dielom aj priamym kontaktom (T. H. Florin, J. Mokoš, P. Jaroš, M. Vlnová,), popri blízkych z rodinného kruhu (stará mama, vnučka i práve narodený vnúčik) a so všetkým, čo ho formovalo (rodisko Lisková, starý učiteľ a mať). Báseň Mať sa vymyká prvej časti, charakterom patrí do tretej, je založená na hre s homonymiou: mať – vlastniť, mať – matka a mať – vlasť. Autor v nej kriticky pomenúva vlastnícke túžby súčasného človeka.

Druhá časť Až keď sa vrátim, zatvor dvere už názvom napovedá, že pôjde o lyriku plnú metafor, typickú pre J. Rezníka. Nachádzame tu verše nehy, prajnosti, lásky a pokory pred drobnosťami tohto sveta. Básnik nám ich približuje, ozvláštňuje, skrášľuje a poľudšťuje niekedy drsný svet. Veď najmä o tom je lyrika obyčajného kľúča od zámky metaforicky spájaného s nedočkavosťou ľudskej túžby po láske, ktorá aj v zrelom veku má svoje čaro: „Keď stŕpnu moje živé ruky / a skamenejú v dotyku, / nech tvoje ústa ako luky / vystrelia šípom výkriku. // Nech letí so mnou v modrom šere, /nech sa ťa, Báseň, naučím...! / Až keď sa vrátim, zatvor dvere / a prehltni má v náručí!“.

V tretej časti (Básne na hore) sa básnik predstavuje celkom po novom. V doterajšej poézii nachádzame skôr hlboký citový vzťah k  Slovensku, ospevované pozitíva – v tejto časti zaznieva razantný kritický tón na adresu Slovenska a jeho súčasnú generáciu. Týmito básňami sa vracia do našej poézie aj spoločenská funkcia. Autor v nich prehovoril vážnym slovom k nášmu nie práve radostnému, vraj slobodnému dnešku a... varuje! Básnická zbierka Jaroslava Rezníka Tajomstvo priamky je o pokrivení paragrafov zákonov, o vzťahoch medzi ľuďmi a... o ich narovnávaní na škripcoch metafory veršov.

Viktor Timura