Tanec o dušu – Pavol Korba

Pavol Korba: Tanec o dušu, Bratislava, Minor 2009

Debut kapucína Pavla Korbu má príjemnú grafickú úpravu a jeho atmosféru dolaďujú decentné makrofotografie mechanického písacieho stroja od Ladislava Tkáčika. Dýcha z nich zastavený čas, čo oproti dynamike tanca v názve zbierky a motivickému plynutiu duševných obrazov v básňach zaujímavo kontrastuje. Zároveň však hra zaostrených častí záberov a rozostreného pozadia evokuje tajomstvo, čo zas presne korešponduje so spôsobom budovania básne. Komunikácia obrazu a slova sa tak vyrovnáva, pretože základný textotvorný postup Pavla Korbu spočíva v zachytení fragmentov, ktoré sa správajú k celostnému významu metonymicky, v tomto prípade ako časť za celok. Inými slovami: čítame časti, úseky, náznaky (to sú tie zaostrené časti), ktoré si do zmysluplného celku následne dopĺňame (lebo v momente čítania je celok pre nás ešte neznámy, rozostrený). Takýto postup patrí pri lyrickej tvorbe k základným a k veľmi vďačným – jeho umelecká hodnota sa odvíja práve z čitateľského prekvapenia, keď si poskladá jednotlivé významy a zrazu uvidí podstatnú myšlienku či autorský zámer. A tu by som videl problém veršov Pavla Korbu, ktoré sú buď tak náznakové, až ich čitateľovi nedokáže významovo zoceliť (napr. báseň Sestry) alebo sú tak polopatistické, že celé čaro tvorenia významov je fuč (napr. báseň K Tebe). Prirátajme k tomu štýlovú rozkolísanosť, žánrovú nejednotnosť prejavujúcu sa v striedaní lyrickosti a epickosti v básňach, a takisto neurčitú pozíciu lyrického subjektu, čo je mätúce, potom nám vychádza prvá zbierka Pavla Korbu ako nehotová a poeticky nevyhranená. Výrazným plusom autora je na druhej strane schopnosť v skratke vystihnúť vlastnú duševnú alebo vonkajšiu pozorovanú situáciu a podať jej autentický, blízky obraz (básne Utešený balíček, Mám rád, Finta a i.). Takisto môže niektorých čitateľov osloviť hlavná téma knihy, tematika mužskej spirituality so spektrom pozitívnych i negatívnych vzorov i zážitkov, tiež lásky k Bohu, Božej lásky a jej skrytých či viditeľných prejavov.

Radoslav Matejov