Lýdia Čelková
27.03.2009

Tanečník z Východnej - Ivan Szabó

Ivan Szabó

Tanečník z Východnej

Bratislava, Vydavateľstvo Štúdio humoru a satiry 2008

Muža na obálke knihy s charakteristickými fúzmi a valaškou poznajú mnohí priaznivci  SĽUK-u, veď sólista Janko Petrenko (1947) pôsobil ako profesionálny tanečník v tomto umeleckom telese vyše 27 rokov. Autor predstavuje talentovaného človeka, úzko spätého so slovenským folklórom od detstva až po súčasnosť. V úvode knihy nás zavedie do rodnej obce Janka Petrenka – rázovitej Východnej, načrtáva zrod tradície folklórneho festivalu. Práve Petrenkovi rodičia patrili k zakladateľom tohto významného sviatku ľudového tanca a piesní. Preto sa nemožno čudovať, že už ako šesťročný vystupoval so súborom Kriváň a stal sa miláčikom festivalov. Zažil však sklamanie, keď ho po konkurze neprijali  do SĽUK-u (,,pre krátke šľachy“). Nakoniec zvíťazil a jeho sen sa uskutočnil. Petrenkove spomienky od prvého vystúpenia v Poprade, cez pôsobenie vo Vojenskom súbore piesní a tancov Jánošík až po zahraničné vystúpenia SĽUK-u, s ktorým precestoval celý svet, to sú najmä nezabudnuteľné stretnutia s ľuďmi, ktorí ho obohatili či ovplyvnili (J. Kubánka, M. Ťapák, S. Stračina, O. Nehera, A. Hudec, R. Oláh, J. Palovič, J. Berky Mrenica atď.). Osudy tanečníka Janka Petrenka sú okrem SĽUK-u späté aj s vystupovaním v televízii v 80. rokoch s Malokarpatskou kapelou. Svoje herectvo využil aj v úlohe Jánošíkovho krstného otca vo filmovom spravovaní Cikkerovej opery Juro Jánošík. Aj po odchode do dôchodku svojim kolegom- sľukárom pomáhal – urobil si masérsky kurz a staral sa o ich svaly. Po troch rokoch odišiel pracovať do Passau a napokon sa stal prezidentom folklórnej sekcie Spectrum Art, spoločnosti Spectrum.

Publikácia Tanečník z Východnej rozšírila edíciu Návraty Vydavateľstva Štúdio humoru, satiry, cieľom ktorej je pripomínať súčasníkom roky nedávno minulé a zároveň zachovať vzácne spomienky, komentáre, dokumenty pre budúce generácie. Môžete ju získať, ak sa zapojíte do čitateľskej súťaže a pošlete kupón vydavateľstva do redakcie do 18. februára.

Lýdia Čelková