Tango starej gardy - Arturo Pérez-Reverte

Preklad Sofia Tužinská
Vydavateľstvo Slovart 2014

Na pozadí vášnivého tanga, dymu z cigariet, starostlivo vyžehlených oblekov, lesku drahých šperkov a opojnej vône luxusných parfumov rozpráva španielsky spisovateľ Arturo Pérez-Reverte neobyčajný príbeh o neobyčajnom mužovi. Max Costa je dokonalý tanečník, zlodej v bielych rukavičkách, platený milenec a bonviván. Detstvo prežité na pokraji chudoby v Buenos Aires mu do žíl vlialo túžbu vymaniť sa z tiesnivých pomerov, raz a navždy zmazať stigmu osudu chlapca zo zlej štvrte. Podarilo sa mu to vďaka inteligencii, grácii a rozvážnej povahe. Max neváha okradnúť svoje postaršie solídne milenky a robí to tak precízne, že ony samotné sú schopné ho zachrániť pred väzenskou celou. Keď sa však na luxusnej lodi Cap Polonio zjaví očarujúca Mecha, jeho plány troskotajú. Mechu sprevádza jej manžel, bohatý a úspešný skladateľ Armando de Troeye, ktorý chce zložiť nové famózne tango. Maxa prehovorí, aby ich sprevádzal po pochybných lokáloch Buenos Aires. Medzi Mechou a Maxom to iskrí od prvého tanca a keďže Armando vyznáva slobodnú lásku, ich vášeň rýchlo prerastá v opojné spojenie tiel a duší. Ale to len do okamihu, kým sa jedno ráno tanečník nevyparí aj s Mechiným perlovým náhrdelníkom.

Príbeh zlodeja v bielych rukavičkách sledujeme v dvoch časových rovinách. Pohľad do minulosti nám krok po kroku odkrýva životné cesty, sínusoidu víťazstiev a prehier Maxa Costu počas pohnutých dôb vojnou zmietanej Európy, prítomný čas zase rozohráva svoje tajomné pokračovanie zvláštneho a neuchopiteľného vzťahu dvoch ľudí z odlišných spoločenských vrstiev. Starý Max je šoférom u istého bohatého majiteľa kliniky, no keď v meste po rokoch stretáva Mechu so synom, prezlečie kabát a svoju identitu opäť zaobalí do drahých šiat a luxusných áut.

Úspešný španielsky autor Arturo Pérez-Reverte v knihe Tango starej gardy obhajuje svoju pozíciu šikovného narátora a detailného pozorovateľa ľudskej povahy. Jeho jazyk je rovnako starosvetský ako samotný príbeh. Zaváňa nostalgiou starých čias, sviežimi opismi vtedajších pomerov a vykresľuje farebný obraz vysokej spoločnosti. Podstatnou prednosťou knihy je jej pútavý a ľahko sa čítajúci príbeh, kde okrem lásky hrajú dôležitú rolu takmer detektívne zápletky, v ktorých Max Costa vystupuje ako nájomný zlodej. Napriek pochybnej povesti a početným morálnym sklzom je hlavný hrdina v prvom rade „sympaťák“, ktorému chtiac-nechtiac držíme palce pri každej jeho hre so zákonom. A takých hrdinov literatúra skrátka miluje.