Elena Ťapajová
21.05.2009

Tati... – Andrej Reiner – Láskyplné dialógy

Láskyplné dialógy

Láskyplné dialógy

Andrej Reiner: Tati..., Bratislava, Asociácia dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok 2008

MUDr. Andrej Reiner (1951-2007) bol lekár, spisovateľ a publicista. Pôsobil v oblasti farmaceutického biznisu, verejnosť ho však skôr poznala ako scenáristu a moderátora rozhlasových či televíznych zdravotníckych relácií (napríklad Fonendoskop), a ešte viac ako spisovateľa – autora vtipných poviedok, rozhlasových a televíznych hier či  beletristických kníh. Bol prezidentom Asociácie dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok a podpredsedom Slovenského centra PEN klubu.

Tragicky zahynul počas služobnej cesty v USA v oceáne pri pobreží Floridy v roku 2007.

Jeho posledné poviedky zredigoval Marián Heveši až po jeho smrti. Pod názvom Tati... ich vydala spomenutá asociácia s aktívnou pomocou svojich členov, predovšetkým spoločnosti Novartis Slovakia, kde Andrej Reiner do posledných chvíľ pracoval. Ilustráciami sú jeho fotografie.

Kniha pozostáva z 56 krátkych textov. (Mimochodom, autor zahynul krátko pred svojimi 56-timi narodeninami). A i keď zostavovateľ hovorí o poviedkach, pripomínajú mi skôr svojské fejtóny či čapkovské stĺpčeky. Sú to vlastne kultivované dialógy s jeho jedinou dcérou Zuzanou, s ktorou rád debatoval  na rôzne témy. O ich nadčasovosti svedčia už samotné tituly – napríklad: Boj o knihu, O emancipácii a jej obetiach, Ako sa stráca charakter, Recept na kariéru, Zákony a nezákony, Vo svete počítačov, Ako sa stať milionárom ap. Zaujmú nielen schopnosťou zachytiť skutočnosť optikou dvoch generácií a vtipne ju glosovať. Ale aj tým, že z nich priam dýcha láskyplná pohoda rodinných vzťahov, ktorej je dnes ako šafranu v realite i v literatúre.

Každý text sa začína oslovením „Tati...“ a dcérinou otázkou. Žiaľ, ďalších odpovedí sa už nedočká ani Zuzana, ani my. Ale vďaka tejto knihe si môžeme pripomenúť výraznú osobnosť autora a cez jeho láskavý humor sa zamyslieť hoci aj nad tým, ako žijeme a vnímame náš svet dnes.

Elena Ťapajová