Tekvicový prívarok pre dušu - Rado Ondřejíček

Písal pre všetky možné časopisy, noviny, weby, je autorom obľúbenej Cynickej obludy a  knihy Homo Asapiens, ktorá hovorí o tom, ako jednoducho vám môže „firemnícky“ život prerásť cez hlavu. Najnovší počin Rada Ondřejíčka sa volá Tekvicový prívarok pre dušu (Premedia Group 2013) a  je výberom jeho publikovaných textov za dlhé roky novinárskej praxe. Sarkazmus naznačuje už názov knihy, pretože ani náhodou nejde o  milosrdné pohladenie na nedeľné chvíľky. Autorove fejtóny či glosy majú široký tematický záber a dotýkajú sa viacerých rovín nášho bytia. Ondřejíček v nich vystupuje ako ostrý komentátor a  odvážny analytik, čo môže byť pre čitateľa rovnako sympatická, ako odpudzujúca rola. Skrátka, je to ako s tým prívarkom – buď vám chutí, alebo ho neznášate. V každom prípade, Ondřejíček je skúsený a vypísaný novinár, dokáže svoje myšlienky formovať, ucelene ich predniesť aj s  pridanou hodnotou akejsi „vyššej pravdy“ a  popritom si urobiť žart so seba samého a čitateľa presvedčiť, že ide o čisto subjektívny postoj.

Tekvicový prívarok pre dušu je zbierkou článkov o všakovakých témach. Nájdeme v  nej napríklad fiktívny rozhovor so spevákom Igorom Timkom, sofistikované hanobenie hudby kapely Desmod, kritiku prezidentovania Ivana Gašparoviča či obranu ypsilonu. Všetky texty charakterizuje humor a  nadhľad nad zástupmi urazeného ega, nebojácnosť vyjadriť svoj názor a hyperbolizovať ho až do čitateľsky vtipnej roviny. Autorovo nabrúsené pero si na pomoc či akési deklarovanie vlastného intelektu neberie zložité odborné výrazy, ale zamieňa ich za prirodzenejší slang, čím sa jeho kniha otvára širšej mase čitateľov. Napriek tomu, že kniha je žánrovo i štýlovo ucelená, predsa len niektoré z  postrehov prevyšujú tie ostatné. Pri výberoch to už tak jednoducho chodí. Ondřejíčkovi najlepšie sadnú politické témy, v  ktorých ukazuje znalosť spoločenských pomerov aj svoju schopnosť politického glosátora či komentátora. Menej výpovedné sú texty o osobných témach. Ale, samozrejme, tak ako to sám autor napísal v  článku o  umeleckej kritike Neotravujte už s  objektivitou, chtiac-nechtiac ide o subjektívny postoj recenzenta, ktorého od masy ostatných samozvaných kritikov odlišuje iba schopnosť zaobaliť svoj názor do sofistikovanej podoby. Veru tak, veď už z názvu vyplýva, že prácou kritika je kritizovať – u hŕstky literárnych redaktorov je to knižný svet, pre autora Tekvicového prívarku pre dušu takmer celá spoločnosť. Ale pokiaľ má na to daný autor rozumové a  štylistické schopnosti (čo Rado Ondřejíček má), vznikne z toho vtipné, oddychové a inteligentné čítanie.