Recenzia
08.08.2018

Temné tajomstvá v Dolomitoch

Knižný debut talianskeho televízneho scenáristu býva vydavateľskými domami vo svete prirovnávaný k viacerým úspešným bestsellerom od Stephena Kinga, cez Stiega Larssona, až po Jo Nesba. Podľa všetkého ide len o obyčajný marketing. Triler Podstata zla totiž kráča svojou originálnou cestou a tvorbu od spomínaných známych mien pripomína len vzdialene.
 
Príbeh je prezentovaný z pohľadu prvej osoby a budovanie atmosféry je jednoduchšie a pochopiteľné. Hlavným protagonistom je úspešný scenárista televíznych dokumentov Jeremiáš Salinger. Pochádza z amerického New Yorku. Kvôli manželke sa odsťahoval do jej rodnej fiktívnej dediny v talianskych Dolomitoch – najmä preto, aby si dal nutný oddych od ruchu veľkomesta. Zároveň je to pre neho obrovská príležitosť natočiť spolu s kameramanom Mikeom zaujímavý dokument o vysokohorských záchranároch. Jeremiáš je v dedine vnímaný ako ten, ktorý tam nepatrí. Jeho vzťah k miestnym sa skomplikuje po tom, čo prežije haváriu záchranárskeho vrtuľníka. Naštrbenú dôveru následne zhoršuje sám svojimi činmi. Tie sú z bežného pohľadu nelogické a prezentujú Salingera ako veľmi sebeckú osobu. Do istej miery ho síce môžu ospravedlňovať jeho psychické problémy, jeho čoraz drzejšie nazeranie do dávno uzavretej nepríjemnej minulosti obyvateľov však začína byť všetkým nepríjemné. Najviac ale škodí jeho manželke a malej dcérke. Na svoje zdravotné problémy navyše odmieta brať lieky, a tak sa jeho zlý stav stupňuje. Čitateľ si môže len domýšľať, nakoľko je to, čo robí, „reálne“ alebo upravené pomocou subjektívnej perspektívy.
 
Postupne sa dej vykryštalizuje do formy akejsi svojskej detektívky – Salinger sa usiluje odhaliť tajomstvo, ktoré sa stalo na ťažko prístupnom mieste v horách s názvom Bletterbach. Zisťuje, že prípad nie je stále objasnený. Čím viac o ňom zisťuje informácií, tým viac otáznikov odhaľuje. Hákliví dedinčania mu čoraz viac stúpajú na päty a na pozore sa musí mať obzvlášť pred svojím svokrom Wernerom zo susedného mesta.
 
Podstata zla je výstižný názov. Zlo nie je žiadna anonymná sila, ale niečo, čo je v nás. Kto a prečo pácha zlo? Už len motivácia Jeremiáša nasilu odhaľovať tajomstvá je vo výsledku zlom. Ubližuje svojim blízkym, ale najmä sám sebe. Robí to však vedome. Počiatočná motivácia nie je niečo objasniť a pomôcť, ale skôr získať dobré materiály na dokument, ktorý tajne pripravuje s kolegom Mikeom. Neuchopiteľnosť dobra sa nachádza vo viacerých postavách. Autor ich bravúrne zvládol objasniť všetky.
 
Debutujúci autor vie vynikajúco narábať s vetnými konštrukciami, k čomu mu dopomáha v našom jazyku aj bezchybný preklad Romana Sehnala. Titul sa číta s ľahkosťou. Nenachádzajú sa tu žiadne zložité opisy, ale skôr skratkovitosť a dôraz na psychológiu postáv. K filmovému dojmu pomáhajú kratšie kapitoly a časté odseky. Medzi negatíva by som zaradil samotnú naráciu, ktorá najmä v úvode pôsobí strnulo a až následne sa vyprofiluje. Pre tých, ktorí majú radi tajomné príbehy a dokážu odpustiť konanie knižného hrdinu, je Podstata zla tou správnou voľbou.
 
Jakub Pokorný