Bádateľ s bujnou fantáziou

Bádateľ s bujnou fantáziou

Graham Phillips

Templári a archa zmluvy

Bratislava, Remedium 2006

Preklad  Milan Thurzo

Hneď na začiatku si kladiem otázku, či by táto kniha vôbec vznikla, keby literárny svet nezachvátila mánia zvaná Dan Brown. Každý bestseller totiž so sebou prináša vlnu ďalších titulov, ktoré sa priživujú na jeho úspechu. Kniha Templári a archa zmluvy v čase vysokej atraktívnosti tejto témy so sebou nenesie takmer nijaké riziko neúspechu predaja.

Rovnako ako Erich von Däniken alebo Johannes von Buttlar aj Graham Phillips sa vydal na neistú a kritikmi často zaznávanú cestu – dokumentárnej fikcie. Do inej kategórie sa toto dielo jednoducho nedá zaradiť. Archa zmluvy, do ktorej boli podľa Starého zákona ukryté dosky s desiatimi Božími prikázaniami, je legenda zahalená rúškom tajomstva, nikomu sa ju doteraz nepodarilo vedecky vyvrátiť, ani dokázať. História templárov je, naopak, dobre známa, ale ich existencia a mýty s ňou spojené nedajú spávať mnohým historikom a archeológom. Graham Phillips nie je ani historik, ani archeológ a ani to o sebe netvrdí. Vyššie uvedené témy ho však zaujali natoľko, že sa pokúsil rozlúštiť ich tajomstvo.

Čitateľ sa teda spolu s autorom vydáva na cestu historického bádania, ktorá sa začína pred tri a pol tisíc rokmi, keď po odchode z egyptského zajatia zostrojili starovekí Izraelčania podľa Božích inštrukcií Archu zmluvy. Téma je pútavá a popri rozprávaní sa čitateľ dozvedá mnoho zaujímavých faktov zo starovekej histórie. Autor uvádza mnoho naozaj odvážnych, no celkom zaujímavých hypotéz a pohľadov na starobylú históriu izraelského a egyptského národa. Po niekoľkých stranách sa v slovenskom preklade Milana Thurza čoraz častejšie stretávame s prekladateľovými poznámkami, ktorými vlastne upresňuje fakty v texte Grahama Phillipsa, čím ho usvedčuje z fatálnych omylov a dezinterpretácií. Rovnako ho prekladateľ neušetrí  ani dokázateľnej konfabulácie, predovšetkým pri interpretácii a výklade citátov zo Starého zákona a Nového zákona. Ak by išlo len o drobné „pošmyknutia“ z oblasti biológie alebo geológie, všetko by bolo v poriadku. Ak  však prekladateľ  usvedčí autora z omylov týkajúcich sa prekladov základných termínov (napr. hebrejského názvu Israel) alebo neschopnosti objasniť na základe podložených faktov, kto vlastne vložil kamenné dosky do Archy zmluvy, zostáva nám už len sledovať jeho bádanie s trpezlivým nadhľadom, alebo ho odmietnuť nadobro.

O to úsmevnejšie potom pôsobí jeho vedecké bádanie spolu s priateľmi z USA – manželmi Grahamom a Jodi Russellovcami. Tí pomáhajú autorovi najmä v druhej časti knihy, kde sa spoločne usilujú objasniť úlohu templárov v celej kauze, a najmä pri objavení troch ohnivých kameňov priamo súvisiacich so samou archou. Okolnosti, za ktorých k tomu došlo, sú však už skutočne z ríše fantázie. Komickosť a autorovu naivitu tam, kde by čitateľ očakával triezvy pohľad na fakty, umocňujú aj štylizované fotografie zanietenej trojice „bádateľov“.

Michaela Geisbacherová