Anna Tašká
09.05.2011

Top 8. Tvoj vesmír priateľov - Katie Finnová

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011
Preklad Daniela Marsinová ml.

Po návrate z prázdnin zažije šestnásťročná Madison nepríjemný šok: Niekomu sa podarilo heknúť jej profil na sociálnej sieti Friendverse. Neznámy stihol v jej mene rozšíriť dosť citlivých správ, klebiet, tajomstiev a fotografií na to, aby ju stihla znenávidieť polovica školy vrátane troch najlepších kamarátok a frajera Justina. Dôsledky tohto rafinovaného skutku sú horšie, než by si Madison, dovtedy všeobecne obľúbená žiačka, dokázala niekedy predstaviť. Ohrozené sú nielen jej osobné vzťahy a povesť, ale i členstvo v plesovej komisii a účinkovanie v školskom divadelnom predstavení. Plán je preto jasný: Vypátrať vinníka, očistiť svoje meno a získať naspäť Justina i kamarátky. Zoznam podozrivých sa postupom času prekvapivo zúži a do života americkej školáčky vstupujú prvé sklamania. Aj v tomto prípade však platí, že všetko zlé je na niečo dobré a že spočiatku bolestné poznanie môže byť človeku i na osoh: Čo ak predsa existuje ktosi omnoho zaujímavejší než Justin? Nové skúsenosti so sebou prinesú nielen stratu ilúzií, ale i nové známosti.

Hoci sa Top 8. Tvoj vesmír priateľov od začiatku do konca priam hemží najrôznejšími stereotypmi a klišé, upozorňuje svojou inak banálnou zápletkou na pomerne rozšírený fenomén: Prenos medziľudských vzťahov z reality do sociálnych sietí a s ňou súvisiacu fixáciu osobného života a identity na internetové prostriedky sebaartikulácie u súčasnej mládeže totiž rozhodne nemožno pokladať výlučne za fikciu. Hoci kniha k týmto javom nezaujíma otvorene kritický postoj (v tomto kontexte možno hovoriť nanajvýš o náznakoch), príbeh stredoškoláčky Madison je predsa len aspoň trochu poučný. Okrem toho, že pomerne verne zrkadlí atribúty doby, nepriamo nabáda mladého čitateľa i k zvýšenej opatrnosti na sociálnych sieťach a poukazuje na aspekty internetovej bezpečnosti. Ak už nie z iného, tak prinajmenšom z tohto hľadiska môže kniha dobre poslúžiť i násťročným čitateľkám u nás.