Toto čudesné 21. storočie. Esej o aktuálnej súčasnosti - Tomáš Štrauss - Éra korektúry slova

Éra korektúry slova

Éra korektúry slova

Tomáš Štrauss: Toto čudesné 21. storočie. Esej o aktuálnej súčasnosti, Bratislava, Kalligram 2009

Kniha nášho popredného teoretika a kritika umenia Tomáša Štraussa bola mojím najpôvabnejším čitateľským zážitkom od slovenského autora v uplynulom roku. Dobrých esejí je ešte stále ako šafranu a popasovať sa s kráľovnou publicistických žánrov je ešte stále kumšt. Ten Štraussov spočíva najmä v schopnosti dávať veľké množstvo informácií do pôsobivého kontextu. Je to pokus o rekonštrukciu kontextu, o presadenie vnímania prítomnosti ako nadväznosti či predĺženia známeho a zaužívaného. Takýto postup v sebe nesie riziká nesprávneho pochopenia tých aspektov vývoja, ktorým sa autor nevenuje. A Štraussova kniha v úvodných pasážach pokrivkáva a nestačí dychom za veľkolepým jadrom práce, ktoré vyvrcholilo v tretej a štvrtej kapitole. Je to citeľné najmä v tých miestach, kde autor vťahuje do hodnotenia súčasnosti ani nie tak politiku, ako úzkoprsú, sebavedomo hlásanú ideológiu. Nesvedčí mu to a tento povrchný náter ostro kontrastuje s hĺbavými pasážami o komunikácii a umení. V týchto politizujúcich častiach dokonca nahrádza uvažovanie plochými až nekompetentnými odsudkami. A tak šialené koncepcie považuje za pravicové, pravicové za liberálne, liberálne za ľavicové a ľavicové za šialené.

Až keď vypláva z týchto neistých vôd, odkryje nám oceán hlbokého poznania gradujúceho už v spomínanej tretej kapitole skúmajúcej čaro a zvody nových spôsobov sociálnej komunikácie. Je to svieži pohľad na vývoj médií nezaťažený akademickými floskulami a obohatený o podnety, ktoré si mediálni historici v takýchto kontextoch sotva uvedomovali. Štraussa zaujíma úpadok tlačeného slova, energia túžby za každú cenu komunikovať, ktorá si ešte len hľadá svoj primeraný výraz. Nepremýšľa však nad ním ako nad katastrofou, no ani nepodlieha nadšeniu z nových médií. Všíma si, že v ére internetu klesá všeobecná literárnosť alebo schopnosť pochopiť a použiť precízny význam jednotlivých slov a pojmov. V dôsledku toho klesá aj vzdelanie v klasickom zmysle slova. Éra obrazov je korektúrou slova, zárodkom novej širšej syntézy všetkých túžob a vyjadrovacích schopností človeka. Realizuje odvekú túžbu po dokonalom napodobnení skutočnosti a zdanie totálnej iluzívnosti. V tom je najsilnejšie posolstvo knihy Tomáša Štraussa.

Eduard Chmelár