Norbert Gáborčík
25.05.2011

Tou pukanskou bránou - Milan Hlôška, Andrej Chudoba a rodáci

Bratislava, LÚČ 2010

Netypická monografia o Pukanci fotografiami a písaným slovom, prozaickým, ale najmä poetickým, odkrýva nezvyčajný pohľad na krásu tohto mestečka. Organicky dopĺňa predchádzajúcu, obsahovo vyčerpávajúcu monografiu obce z roku 1975, ktorá vyšla pri príležitosti 900. výročia prvej písomnej zmienky o tomto bývalom slobodnom kráľovskom meste. Na tvorbe podobných publikácií sa zvyčajne podieľa širší kolektív spoluautorov, v tomto prípade k realizácii publikácie prispeli okrem Milana Hlôšku a Andreja Chudobu aj ďalší rodáci. Fotografia starobylej, dnes už neexistujúcej brány na obálke knihy nás pozýva na neopakovateľnú prehliadku mesta, dnes s oficiálnym štatútom obce. Slávnu históriu tohto baníckeho mestečka nezatienila veľkolepá triáda stredoslovenských banských miest – Banskej Bystrice, Kremnice a Banskej Štiavnice. Vlaňajšie oslavy 935. výročia prvej písomnej zmienky o Pukanci dali podnet na spracovanie reprezentačnej obrazovej publikácie o meste, ktoré bolo v minulosti členom Spolku siedmich dolnouhorských banských miest a v roku 1323 získalo status slobodného kráľovského banského mesta. Farebné, ale aj dobové fotografie mesta, jeho kultúrnych a prírodných pamiatok dopĺňajú poetické texty. Kniha pripomína nielen zašlú slávu tohto mesta, ale vzdáva hold duchovnému životu jeho súčasných obyvateľov. Pukanec je mesto s najväčšou koncentráciou spisovateľov na počet obyvateľov, ako to kedysi „vypočítal“ Ivan Kadlečík. Dobrá hlina, očarujúce vinice a zrejme aj „stopy“ Turkov, ktoré tu zakorenili ako jedinečné moruše, ozgoruše, „snežné hrušky“, mišpule či mandľovníky, v každom období ho vyzdvihujú z prachu zabudnutia. Banskú slávu mesta tak dopĺňa história hrnčiarstva, vinohradníctva a vinárstva i ochrana genofondu menej zvyčajných druhov rastlín, ale aj naj sladšia pukanecká cibuľa a najchutnejšie „párance“ z rúk šikovných kuchárok. S monografiami o histórii Hontu (Zlatá kniha Hontu, 2010) a o Pukanci z roku 1975 vytvára táto publikácia krásny trojlístok na slávu mesta strážiaceho južné roviny Slovenska a učupeného pod majestátnym Sitnom.