23.04.2012

Tri myšky mytrišky – Ján Turan – Skákanie s myškami

Skákanie s myškami

Bratislava, DAXE 2011

P r i z najme si to bez mučenia šteklením. Vzťah myš a mačka chápeme akosi archetypálne tak, že ľstivý mačací dravec neustále poľuje na malé, ustrašené a utekajúce upišťanča, ktorému sa každučký deň končí šťastne až vtedy, keď je schované v diere až po posledný chĺpok trasúceho sa chvostíka. Je to však inak, ako si myslíme. Nie všetky myši sú chúďatá chrániace si holý život pred nepriateľskými pazúrmi! Určite nie tri nezbedné myšky Jaj, Joj a Juj, ktoré sa jedného dňa svojho odvekého nepriateľa prestali báť a zistili, že mačička z košíčka môže byť ich slúžtička. A odvtedy jej dávali veru poriadne zabrať! Nezabudli však ani na iné potreby a radosti: parádili sa a plesali, dávali si pozor na líniu (nechceli byť predsa tučibomby), ale predsa si občas zamaškrtili. Hlavne však zistili, že radosť je vždy skákavá a takú zábavu chceli mať denne i v škole. Keď však prišlo vysvedčenie… samá trojka! Nuž čo, dobrá je vždy dobrá. Ktovie však, či nemali vysvedčenie spoločné, a každá tak mala vlastne samé jednotky?! Aj z maškrtenia, aj zo skákania, aj z behania, ba aj z tanca… Toto a ešte viac sa dočítate v knihe neuveriteľne a (stále!) mladého a vitálneho osemdesiatnika Jána Turana, skúseného autora (aj) pre deti a mládež. Vo svojej najnovšej knihe ponúka efektné a príjemné prepojenie hravých básničiek a nenásilne poučných prozaických textov, v ktorých nechýba napätie, ale ani humor a vtip. Veselé básničky, plné šarmu a talentu renomovaného autora dokážu rozoskákať nielen spomínané zvieratká, ale určite aj malých čitateľov. Aj s prispením hravých ilustrácií Daniely Ondreičkovej a vydavateľstva DAXE, ktoré opäť nepodliezlo latku.