22.04.2008

Trnava na starých pohľadniciach - Milan Kazimír - Daniela Zacharová - Knihy, čo otvárajú mestské brány

Daniela Zacharová

Milan Kazimír – Daniela Zacharová

Trnava na starých pohľadniciach

Bratislava, DAJAMA 2007

Vydavateľstvo DAJAMA edíciou Mestá na starých pohľadniciach objavuje dávnu a niekedy už zabudnutú krásu slovenských miest. Čaro starých pohľadníc totiž poskytuje výraznejší zážitok a plnšie precítenie opisovaného miesta ako súčasné fotografie či ilustrácie. Po úspešných tituloch Trenčín, Levice, Vysoké TatryNitra na starých pohľadniciach je tu ďalšia publikácia Trnava na starých pohľadniciach. Kniha je „pohľadnicovou“ prechádzkou starou Trnavou. Predstavuje obraz mesta v prvej polovici 20. storočia tak, ako ho zachytili viacerí fotografi a vydavatelia pohľadníc. Súbor vyše160 starých pohľadníc je zoradený topograficky podľa jednotlivých častí mesta. Začína Trojičným námestím a pokračuje ulicami a námestiami starej Trnavy. Na záver sú predstavené aj niektoré trnavské predmestia a prechádzka po meste sa končí litografiami a futuristickou predstavou budúcej Trnavy.

Texty o jednotlivých častiach mesta, jeho uliciach a domoch opisujú nielen ich históriu, ale sú obohatené aj o rôzne príbehy, ktoré čitateľom pomôžu lepšie pochopiť mentalitu  a spôsob života obyvateľov Trnavy v minulosti. Ich obsahová štruktúra a členenie jednotlivých kapitol prispieva k plnšiemu precíteniu zákutí Trnavy, ktorej očarovali a očarujú každého návštevníka. Na mape strednej Európy nájdeme len niekoľko miest s takou bohatou históriou, akú má Trnava. Hoci jej poloha na  rovine neumožňuje výhľady na jednotlivé časti mesta, mnohé pohľady z mestskej veže, výrazného symbolu a dominanty celého mesta, alebo z veží kostolov charakterizujú tvár mesta a sprístupňujú jeho najkrajšie časti.

Silvia Seitzová