Trója. Štít hromu - David Gemmell - Leto pre milovníkov príbehov

Leto pre milovníkov príbehov

David Gemmell

Trója. Štít hromu

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad: Oto Havrila

V druhom zväzku nedokončenej trilógie zosnulého autora (s treťou časťou sa údajne pasuje manželka) sa postavy i ich osudy pretínajú pred Trójou. Atmosféra hustne očakávaním. Jednoduchosť a priehľadnosť motivácií Homérových eposov Gemmell posúva do románovej polohy, zauzľuje zápletky protichodných záujmov. Autor sa nepúšťa do analýzy psychiky čitateľom známych postáv, zvolil si pri stvárňovaní veľkej témy inú, neobvyklú cestu. V známom teréne hľadá cestičku novému príbehu. Prinajmenšom poučný spôsob pre hlásateľov rozpadu veľkých epických štruktúr. Vzkriesi ich priamo v lone európskej epiky, hoci bez priveľkej intelektuálnej záťaže a nadmernej myšlienkovej hĺbky. Lenže, priznajme si, ani Homér zďaleka nedosahoval kvality Talesa z Milétu či iných filozofov. A na vnímanie dejovej kostry Iliady ani dnes nepotrebujeme siahodlhé výklady homerológov. Vďaka epickému prístupu si ani v druhom zväzku trilógie nemusíte zobrať Iliadu a grécke báje ako povinného sprievodcu Gemmellovým textom, ktorý žije skutočne autonómnym životom. Tento autor so zručnosťou skúseného epika dokáže vytvoriť v rámci klenby veľkého známeho príbehu priestor pre svoje menšie príbehy prostredníctvom neznámych postáv (Piria, Banokles), obohacujú dej o neočakávané zvraty. Trója je teda písaná ako historický román – do pozadia známej osnovy dodáva autor vlastné príbehy, fikcia prevrstvuje fikciu. Preto v rámci príbehu márne hmatáme po čomsi „vedecky overiteľnom“. Nepríjemné zistenie pre milovníkov klasických historických príbehov, pretože román aj v takejto jednoduchej podobe dejom nabitého textu zneisťuje medzníky obvyklých žánrových hraníc.

Miloš Ferko