27.10.2004

Trojruža – Pavol Dobšinský – Vôňa starých čias

Vôňa starých čias

Vôňa starých čias

Pavol Dobšinský: Trojruža

Bratislava, Buvik 2004

S rozprávkami Pavla Dobšinského je to niečo podobné ako so starými obrazmi: čím sú staršie, tým sa nám viac páčia. Majú v sebe istú nesmrteľnosť, čo je v tomto rýchlo sa mihajúcom svete veľká devíza: aspoň aká-taká istota. Druhou istotou, ktorú nám staré rozprávky poskytujú, je, že spravodlivosť a dobro v nich vždy víťazí. Hrdinovia s čistým srdcom, rozprávkovo skromní a obetaví sú vždy odmenení a ziskuchtivci vyjdú na hanbu. A pritom nikdy netečie krv a jediné náboje, ktorými sa strieľa, sú dôvtip a zdravý rozum. Tí, čo ich nemajú, prehrávajú.

Ešte aj tie rozprávkové bytosti rešpektujú právo a džentlmenskú dohodu: vylovíš prsteň z mora, mak pozbieraš, sestra je tvoja (O Veternom kráľovi). A kráľ je taký múdry, že si chudobného človeka vezme do kráľovskej rady, lebo má viac rozumu ako jeho dvanásť radcov (Tri groše).

Staré rozprávky sú ako staré kusy nábytku. Z pevného, odolného materiálu, do ktorého sa nedostane ani červotoč rokov. S vôňou starých čias, vyžarujúce dôstojnosť, pokoj a remeselný kumšt, ktorý nemá svojich napodobiteľov. Ktokoľvek by ich chcel napodobniť, dopadol by ako tí, čo sa snažia imitovať starý nábytok. Chýbal by im duch, ktorý mu vtlačili jeho tvorcovia.

Staré Dobšinského rozprávky patria do nášho moderného sveta, aj keď možno pôsobia starosvetsky svojimi naivno-prostými príbehmi, spôsobom rozprávania, archaickým jazykom. Dostanú nás svojím nechceným kúzlom, tým, ako neskryto obhajujú poriadok, statočnosť, skromnosť a dobrotu.

Dobšinského sedem rozprávok vyšlo pod spoločným názvom Trojruža a v prerozprávaní Márie Ďuríčkovej vo vydavateľstve Buvik po prvý raz, ale v šiestom vydaní. Takže tradícia vychádzania rozprávkovej klasiky stále pokračuje a ani dnešné deti neprídu o možnosť zoznámiť sa s ňou. Navyše, Buvik použil aj pôvodné ilustrácie Ľudovíta Fullu, čo čitateľa vracia naozaj o niekoľko desaťročí späť, do čias, keď si rozprávky čítali ich rodičia, či možno aj starí rodičia. Je dobré, že vydavateľstvo Buvik prispieva k tomu, aby si detskí čitatelia popri supermoderných rozprávkach mohli vybrať aj čosi iné.

Eva Muchová