20.04.2011

Trus natruc! Podraz po slovensky 2 – Fero Rajec – Pomsta je sladká!

Pomsta je sladká!

Vlastným nákladom 2010

Po humornom románe Podraz po slovensky prichádza Fero Rajec s jeho voľným pokračovaním. V krátkom prológu zdôrazňuje, že príbeh i s postavami je vymyslený. Dvoch hlavných hrdinov v období po nežnej revolúcii tvrdo napália podvodníci, matka a syn. Syn skúsený v praktikách notárskeho povolania zmanipuluje svoje obete v prospech matkinho zištného plánu. Podvedená dvojica sa tak dostáva do USA vlastne vo funkcii nevoľníkov, hoci od darovacej listiny očakávala priam rozprávkový zázrak. Napokon sa však po svojom návrate na Slovensko podvodníkom pomstí. Príbehy s grófmontechristovským efektom finálnej pomsty sú čitateľsky i recenzentsky lákavé, veď prinášajú spravodlivú satisfakciu. Ktože by nemal rád sladkú pomstu, či už to úprimne prizná alebo „charakterne a ušľachtilo“ zatajuje?Autor sa posmieva viacerým mýtom, klišé a fámam. Ukazuje podvodnícke praktiky, ktoré umožnil voľný trh a rozhodne nepatrí medzi glorifikátorov USA ako krajiny demokracie a neobmedzených možností. Rovnako vyvracia sladkasté predstavy o našom vidieku, najmä neľútostnou kritickou diagnózou dedinských a malomestských svadieb, ktoré sú vlastne maskovanými orgiami všetkého druhu. Vnímavý čitateľ tiež postrehne, že pre „nábožných“ svadobčanov je svadobný obrad v kostole len netrpezlivo a povrchne prežívaným divadelným rituálom a svojským folklórom.Podaktoré sekvencie inak presvedčivého príbehu sú nepresvedčivé. Pričasté sú tu scény so sexuálnym prichytením in flagranti, rovnako slovné súboje oklamanej dvojice Slovákov v americkom otroctve pri ich začiatočníckych znalostiach angličtiny – pôsobia nepravdepodobne. Prísny recenzent by hromžil nad niektorými gramatickými a štylistickými chybami. Aby som však bol spravodlivý: rozhodne som sa pri čítaní tejto knihy zabával, toleroval určité hniezda lacného ľudového rozprávačstva a oceňoval autorov zmysel pre paródiu.