Lýdia Čelková
23.09.2013

Tupohlaví tyrani - Terry Deary

Preklad Jana Nagyová
Vydavateľstvo slovart 2012

Pre školákov sú dejiny zväčša nezáživné, nudné a vzdialené, hoci občas pripustia, že miestami aj tajomné. Túto bariéru sa pokúsila prelomiť séria kníh britského autora Terryho Dearyho Hrôzostrašná história, ktorá prináša v novom šate pohľad na svetové historické obdobia či udalosti. Vyzdvihuje zaujímavosti, rozmanité pikantérie spestrené komiksovými obrázkami, netradičnou grafickou úpravou tak, aby upútala pozornosť. Tomuto zámeru zodpovedá aj titul Tupohlaví tyrani, v kto­rom Deary predstavil históriu aj s mnohými nechutnými podrobnosťami. Čitatelia v ňom nájdu informácie o najkrutejších mužoch a najnemilosrdnejších ženách, čo sa dostali na vrchol moci, o ich zlomyseľných zvykoch („Keď som smutný, hneď niekoho zabijem“ – princ Sado), osudných omyloch a pod., ktoré ovplyvnili životy mnohých ľudí. Tyrani si však nikdy nešpinili ruky mučením, vraždami – ako to ukázali príklady v kapitolách o túžbach po moci, krvilačných kráľoch, panovačných panovníkoch, tupých krpcoch, roztomilých ro­dinkách, krvavých monštrách, nebezpečných tyranoch atď. – lebo to za nich vykonávali oby­čajní ľudia. Čitatelia sa v knihe nezoznámia iba s hrôzami a zlomyseľnosťami mocných, ale autor ich nasmeruje aj k úvahám. Napríklad: prečo sú vlastne vládcovia takí nemilosrdní – zmení sa obyčajný človek, keď sa dostane k moci, alebo boli vládcovia krutí od malička, a preto sa dostali k moci? V závere im položí aj zasadnú otázku: čo by urobili, keby raz práve im prikázali zabíjať alebo zomrieť. „Čo na to odpovieš ty, obyčajný človek?“