27.02.2006

Turci v Uhorsku I. (1. časť VII. zväzku Prameňov k dejinám Slovenska a Slovákov) - Stredovek, počiatok novoveku, čas a ich histórie

Turci v Uhorsku I. (1. časť VII. zväzku Prameňov k dejinám Slovenska a Slovákov)

Vedecký redaktor Viliam Čičaj

Editor Pavel Dvořák

Bratislava, Literárne informačné centrum 2005

Siedmy zväzok edície Pramene obsahuje prepisy a preklady historických dokumentov a listín, ktoré sa zachovali z obdobia tureckých vojen v Uhorskom kráľovstve. Editorom celého projektu Pramene... je známy popularizátor histórie Pavel Dvořák, jednotlivé časti pripravujú historici špecializujúci sa na dané obdobie. Na výbere Turci v Uhorsku I., preklade a komentároch historických prameňov spolupracovalo 11 slovenských historikov (M. Bada, V. Čičaj, M. Duchoň, E. Frimmová, I. Graus, M. Kamenický, M. Kohútová, M. Mačuha, I. Mrva, J. Skladaná a B. Szeghyová). Keďže v porovnaní so stredovekom sa zachovalo veľké množstvo písomností a iných historických dokumentov, autori sa rozhodli pramenné materiály z obdobia tureckých vojen rozdeliť do dvoch zväzkov. Prvý zväzok prináša informácie z prvej ruky o živote v Uhorskom kráľovstve od tragickej bitky pri Moháči (1526) až po Bratislavský snem (1608), na ktorom sa ratifikovali mierové zmluvy s Bočkajom a Turkami a zhodli sa, že arciknieža Matej sa stane uhorským kráľom. Šestnáste storočie je jedným z najzložitejších období v dejinách Slovenska, Uhorska, ale i celej Európy. Slovensko sa v 16. storočí stalo hospodárskym, kultúrnym a politickým centrom Uhorska, šírilo sa renesančné umenie, prebiehala reformácia, ktorá narušila predstavu o jednotnosti katolíckej cirkvi, pokračovalo turecké pustošenie Európy. V Uhorsku paralelne existovali dvaja králi a desaťročie sa bojovalo o uhorský trón. Bratislava sa stala hlavným mestom Uhorska, výrazne sa zmenila podoba vzdelanosti, šírila sa písaná agenda. Výber z veľkého množstva písaných a tlačených dokumentov z tohto obdobia zostavovatelia rozdelili do štyroch častí. Názvy jednotlivých častí (kapitol) zdôrazňujú charakter celej knihy, ktorá sa usiluje zachytiť toto zložité a nepokojné historické obdobie s jeho konfliktmi: Konflikt dvoch svetov, Konflikt dvoch vierovyznaní, Svet hospodárstva, Svet každodennosti.

Tradične kvalitná väzba a celkový design publikácie sú zárukou pôžitku z čítania (a vzdelávania), čo ešte dopĺňajú  menné registre, zoznamy použitej odbornej literatúry a edície prameňov. Napriek istým výhradám profesionálnych historikov o oprávnenosti a dôležitosti zaradenia niektorých textov a obrazových príloh do knihy môžeme len dúfať, že takýchto kvalitných a pekných kníh bude na slovenskom knižnom trhu len pribúdať.