Recenzia
Miroslava Špaková
10.05.2012

Turínske plátno - Bruno Barberis – Massimo Boccaletti - Večné otázniky

Večné otázniky

Bratislava, Lúč 2011
Preklad Oľga Gavendová

Turínske plátno vyvoláva množstvo otázok, ktoré zostanú ešte dlho neoverené a  zahalené rúškom tajomnosti aj napriek vedeckým poznatkom a  technickým vymoženostiam. Aký obraz je na Turínskom plátne? Kto je ten muž, ktorý bol doň zavinutý? Ako je možné, že priťahuje kresťanov i ľudí z iných náboženstiev, veriacich i neveriacich? Je plátno pravé alebo falošné? Kto je tvorcom plátna? Tieto a  aj iné otázky sú súčasťou publikácie Turínske plátno a sprevádzajú čitateľa až po poslednú stranu knihy. Autori – profesor fyziky a matematiky Bruno Barberis a advokát a publicista Massimo Boccaletti – na ne neponúkajú jednoznačnú odpoveď. Vedecké závery vychádzajúce z  hĺbkového skúmania plátna rozličnými metódami, ktoré kniha podrobne opisuje, vyvracajú fantastické hypotézy a  legendy spojené s  jeho prítomnosťou v spoločnosti od 14.  storočia. Osvetľuje historické okolnosti putovania plátna a jeho umiestnenia v Turíne. Muž z plátna sa stotožňuje s osobou Ježiša Krista, ktorý zomrel v  Jeruzaleme, vtedy pod správu Rímskej ríše. Odhalené stopy po mučení u muža na plátne ukazujú na spôsoby mučenia v rímskej dobe, použité náradie pri mučení, dvojaké formy ukrižovania, kladenie mincí na oči. 

Žiadne vedecké závery a  historické objasnenia, ktoré cirkev aj sama podporovala už v 20.  storočí, neubrali na mysteriozite plátna. Záver knihy dopĺňajú osobné svedectvá vedcov, ktorí sa podieľali na jeho výskume.