27.05.2008

Túžba po mýtoch - Rollo May

Rollo May

Túžba po mýtoch

Bratislava, Ikar 2007

Preklad Michaela Maršíková

Kniha popredného amerického existenciálneho psychológa je o príbehu. Presnejšie o tom, akú úlohu hrajú príbehy v každodennom živote človeka. Značnú časť materiálu načerpal zo svojej profesionálnej praxe. Pomocou postupov psychoanalýzy hľadal v hlbinách vedomia svojich pacientov príčiny stavov úzkosti, depresií a neuróz. Stratu vnútornej istoty, ktorú diagnostikoval ako hlavnú príčinu vzniknutých problémov, pripísal práve nedostatku vhodných mýtov. Prchavosť pobytu vo svete a vedomie skorého zániku sú stálymi spoločníkmi človeka v jeho dočasnom bytí. Mýty – príbehy zasadené do večnosti, však ďaleko presahujú skúsenosť jedného ľudského života. Na rozdiel od žitej, neustále sa meniacej skutočnosti, prekonávajú rozmer časovosti. Sprostredkúvajú tú časť poznania, s ktorou sa pri svojom pobyte vo svete musí konfrontovať každá vedomím obdarená bytosť. Práve mýty tvoria podľa Maya pevnú pôdu, na ktorej si každý človek buduje svoju vnútornú identitu. Ich úloha je preto kľúčová pri udržiavaní duševného zdravia. Prevažujúca racionalita v spôsobe života západných spoločností vykoreňuje človeka z prostredia jeho epických pravzorov a sťažuje tak jeho orientáciu vo svete. May konfrontuje osudy Danteho, Vergília, ale aj literárnych hrdinov Fausta či Veľkého Gatsbyho so základnými životnými otázkami. V strate mýtov identifikuje May kľúč k najpálčivejším problémom dnešného človeka, ako je závislosť od drog, rozmach kultov a siekt či sklony k samovraždám. Prijatím mýtu ako nástroja hľadania zmyslu v nezmyselnom svete by súčasný človek mohol opäť nájsť stratenú pôdu pod nohami.

Peter Michalík