07.01.2005

Typické americké dievča - Meg Cabotová

Meg Cabotová

Typické americké dievča

Bratislava, Ikar 2004

Preklad Tamara Chovanová

Na prvý pohľad je protagonistka tohto príbehu Samantha Medisonová dosť vzdialená našim –-násťročným čitateľom. Vyrastá v dobre situovanej rodine vyššej spoločenskej vrstvy vo Washingtone D. C.,  jej otec je bankový manažér, mama sa venuje svojej kariére, a tak je ďalšou členkou ich domácnosti gazdiná Theresa. Už ani u nás nie je celkom ojedinelý takýto životný štýl, predsa však nemáme takú megalopolu, akou je Washington D. C., kde nie je nič nezvyčajné stretnúť prezidentskú kolónu. Prvé stránky knihy dosť plasticky vykresľujú mesto s jeho rušnými ulicami, no nie je len kulisou príbehu, ale do istej miery určuje aj jeho zápletku.

Samanthinou obľúbenou činnosťou je kreslenie portrétov celebrít. Keďže si takto kráti čas aj na vyučovaní, otec ju za trest zapíše na kurz kreslenia. Na prvej hodine nezožala úspech, preto nasledujúcu hodinu kurzu strávi radšej v predajni s hudobnými nosičmi, akoby sa mala dať znova pokoriť. Keď vychádza z predajne, zastane na druhej strane ulice prezidentovo auto a vystúpi z neho sám prvý muž USA. Samantha si všimne čudné správanie chlapíka, ktorý bol s ňou v predajni hudobnín. V poslednej chvíli si uvedomí, že je ozbrojený a chce zastreliť prezidenta. Celkom spontánne zabráni atentátu. Prezident s rodinou ju za odmenu pozve na večeru s rodičmi a sestrou do Bieleho domu. Na veľké prekvapenie zistí, že prezidentov syn je jej spolužiak z kurzu kreslenia. Autorka Meg Cabotová zavedie čitateľa do zákulisia prezidentskej rodiny, kde sa neubránila istému kultovému obdivu postu prvého muža. Aj do Samanthinho vzťahu k prezidentovmu synovi zapletie typický filmový americký rozpor medzi konaním podľa vlastného svedomia a podriadením sa akýmsi vyšším požiadavkám v mene národa. Samanthe, ktorú prezident vymenuje za poslankyňu mládeže pri OSN, sa nakoniec podarí presadiť vlastný názor pri hlasovaní o najlepšie dielo vo výtvarnej súťaži amerických žiakov. Samozrejme aj vzťah k prezidentovmu synovi a jeho zidealizovaný obraz len umocňujú kultový postoj Američanov k svojmu prezidentovi. Podľa toho by titul knihy mohol znieť Ideálne americké dievča.