Jana Kičura Sokolová
25.04.2019

Ukrývaná priateľka

Psy ako hlavní hrdinovia či tematizácia priateľstva medzi psom a dieťaťom sú v literatúre pre deti pomerne časté. Jedným z najslávnejších príbehov je Bella a Sebastián napísaný podľa Cécile Aurbyovej, zo slovenskej literatúry môžeme spomenúť príbeh pre najmenších O psovi, ktorý mal chlapca od Kláry Jarunkovej.

Zaša je ústrednou psou hrdinkou románu, ktorý nesie rovnomenné pomenovanie, od americkej autorky Randi Barrow. Inšpiráciou k jeho napísaniu sa stala fotka ruského čierneho teriéra. Román sa odohráva tesne po skončení druhej svetovej vojny v Sovietskom zväze na vidieku, v období silnej protinemeckej atmosféry. Trinásťročný Michail nájde v lese zraneného vojaka s pôsobivým poslušným nemeckým ovčiakom. Napriek strachu ich privedie do domu, kde býva so svojou matkou, starším bratom Nikolajom a mladšou sestrou Rinou. Otec, tak ako väčšina mužov, skončil na fronte a nemajú o ňom žiadne správy. Pri všetkej vynaloženej snahe sa rodine nepodarí vojaka zachrániť. Michail si chce spolu so súrodencami nechať krásnu Zašu, a tak zraniteľná rodina stojí pred otázkou, ako ju ubrániť. V Sovietskom zväze je po vojne akútny nedostatok psov a, navyše, Zaša je posledný nemecký ovčiak v krajine. Lúpežní priekupníci chodia po krajine a pod hrozbou násilia kradnú psy. Ak si chce rodina mimoriadne krásneho a inteligentného psa ponechať, tak ho musí držať v úplnom utajení.

Toľkokrát pertraktovaný motív priateľstva dieťaťa a psa v príbehu zafunguje najmä vďaka dobovým a historickým reáliám. Vojna sa dostáva k detskému čitateľovi sprostredkovane – cez jej dôsledky. Michailova rodina zostáva bez živiteľa, ochrancu, všade navôkol vládne podozrievavosť, strach a nedôvera. Prostredníctvom psieho hrdinu nás autorka vťahuje do rodiny, na čele ktorej stojí matka. Michailova mama na seba preberá úlohu živiteľky rodiny, ktorá svojou silou a rozvahou vychováva milované deti v demokratických zásadách a v súlade s morálnymi princípmi. Súdržnosť rodiny, vzájomnú lásku a rešpekt znásobí Zašin príchod. Jej prítomnosť prináša do ich životov radosť, kúsok šťastia v zmätenom svete, ale vyžaduje si spravodlivé rozdelenie povinností medzi jednotlivými členmi rodiny a dôslednú celodennú organizáciu, aby prítomnosť psa v domácnosti nebola prezradená, a tým ohrozená bezpečnosť celej rodiny.

Detskí hrdinovia sú vykreslení hrdinsky. V mladom veku sú konfrontovaní s udalosťami, ktoré si vyžadujú rozvahu a dospelé myslenie, napriek všetkému však zostávajú deťmi so súrodeneckými šarvátkami, drobnými klamstvami a detským obavami. To všetkom im dodáva na čitateľskej príťažlivosti a hodnovernosti. Príbeh je napísaný dynamicky s dávkami stupňujúceho sa napätia, štipkou detektívneho pátrania, ako aj s prítomným tajomstvom, ktoré sa spája s pôvodom Zaše, nájdeným vojakom, ale aj s postavou suseda. V závere sa autorka nechala uniesť prílišným harmonickým vyvrcholením, ktoré však detského čitateľa pravdepodobne uspokojí. Aj keď je príbeh vymyslený, tak reálne skutočnosti, o ktoré sa opiera, ho robia lákavým a pútavým. Nesie v sebe poučenie, ako aj mravné hodnoty, ktoré nie sú predkladané detskému čitateľovi autoritatívne, ale prostredníctvom konania a rozhodovania detských postav. Na prvý pohľad sa môže zdať, že kniha je určená predovšetkým chlapčenskému publiku, autorka však príbeh vyvážila dievčenskými postavami, ktoré sa aktívne podieľajú na formovaní celého príbehu. Zaša je výborná kniha pre deti a mládež o rodinnej súdržnosti, odvahe, vojnovom zle a nerozlučnosti človeka a psa.

Jana Kičura Sokolová