Čítanie na zadné sedadlo v aute

Čítanie na zadné sedadlo v aute

Kjartan Poskitt

Urgum v plameňoch

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2009

Preklad Katarína Škorupová

Raymond žije vo vrecúškach, lebo ho šabľohady rozsekali na štyridsaťsedem kúskov. Otrhané zvyšky šiat, brnenie, vlasy a prsty dopadajú na zem okolo úplne pokojného dievčatka Moly, ktoré je na také výjavy z bitiek zvyknuté. Jeho otec Urgum sa vyznačuje tým, že má viac špiny v pupku, ako by naparská zberba dokázala za celý deň vyhrabať z útesu. A celou knižkou nás sprevádza neuveriteľne ohavná, ale milá príšerka Orgo so zeleným perím a smiechom, znejúcim ako Godgodák, zamestnávajúca celý Urgumov kmeň. Zdá sa vám to zvláštne? Celá knižka o divochovi Urgumovi a jeho rodine, ktorú skvelo ilustroval Philip Reeve, je zvláštna! Je to vchod do tajného kráľovstva detí, do ktorého sa my dospelí dostaneme len ťažko, lebo naše fantazijné bunky už dávno zakrpateli. Autor Kjartan Poskitt je však rodené dieťa. Tak hravo si uťahuje z morbídností, že sa na nich musíte smiať: „Stredom hlavy sa Olkovi tiahla dlhá jazva na mieste, kde mu pred rokmi obrovskou kosou rozsekli lebku. Mozog mu rozštiepili na dva kusy, čo bolo praktické, pretože sa tieto dva kusy mohli striedať pri spánku a bdení." Okrem toho má zmysel pre detaily a dokáže veľmi verne vykresliť všetky smiešne súboje medzi hrdinami.

Kjartan Poskitt je zdanlivo seriózny Brit škandinávskeho pôvodu, takmer holohlavý pán v stredných rokoch, živiaci sa donedávna vážnym spisovateľstvom. No medzi deťmi ho preslávili jeho hravé dielka o dejinách i o vražednej matematike, ktoré zabrnkalo na strunku v duši mnohým úspešným žiakom. Úspešným, keby nie tej matematiky... Nesnaží sa svojimi knihami vytiahnuť deti na svoju dospelácku úroveň, nementoruje a nepoučuje. Naopak, „znižuje sa" (alebo povyšuje?) na ich úroveň a robí to nenásilne, láskavo a chápavo. Veď čo ak je detská obrazotvornosť oveľa nespútanejšia, slobodnejšia a v konečnom dôsledku aj oslobodzujúcejšia ako skostnatené zákony dospelých?

Poskitt a ilustrátor Reeve si zjavne sadli. Výborne napísaná a pokreslená kniha Urgum v plameňoch vám pripomenie detstvo, vráti vás doň alebo, ak ste ešte nedosiahli výšku 152 cm a v aute musíte potupne sedieť vzadu, spríjemní vám detské časy tak, že sa nikdy nebudete chcieť stať dospelými. A o tom to celé je.

Martin Grbiar