Michaela Geisbacherová
21.12.2005

Usirove tajomstvá. Ohnivá cesta - Christian Jacq - Smrť vo Viedni - Daniel Silva - Čítanie na jesenné večery

Smrť vo Viedni

Čítanie na jesenné večery

Z jesennej ponuky sme pre našich čitateľov vybrali dva tituly vydavateľstiev Ikar a Slovenský spisovateľ, v ktorých sa stretli fakty s rozprávačským umením – takže sú dvojnásobne obohacujúce. Pritom zostávajú príjemným osviežením, zútulnením stále chladnejších dní.

Christian Jacq: Usirove tajomstvá. Ohnivá cesta

Bratislava, Ikar 2005

Preklad Zora Sadloňová

Christian Jacq patrí medzi najznámejšie mená nielen v oblasti beletrie s tematikou starého Egypta, ale aj v oblasti egyptológie ako takej. Rodák z Paríža sa už ako trinásťročný začal zaujímať o históriu Egypta, venoval sa mu počas štúdia, ktoré zavŕšil doktorátom na Sorbone a krajine pod pyramídami zasvätil celý svoj život.

Medzi jeho najznámejšie diela patrí cyklus o egyptskom faraónovi Ramzesovi II., ktorý sa stal medzinárodným bestsellerom a vyniesol ho do povedomia svetovej čitateľskej verejnosti.

Ďalšou z jeho úspešných sérií sú Usirove tajomstvá – ich dej sa odohráva na dvore egyptského faraóna Senusreta III. V prvých dvoch dieloch (Strom života a Sprisahanie zla) sa čitateľ stáva svedkom boja o záchranu Egypta pred skazou a zánikom. Na strane zla sú tento raz silní súperi – Zvestovateľ – diabolský kazateľ a jeho fanatickí prívrženci, dvorný intrigán Medes, ale aj zmätený a zmanipulovaný Iker, dvorný pisár zamilovaný do tajomnej kňažky Eset. Zápletka je rozohraná, v treťom pokračovaní sa Iker definitívne pridáva na stranu ochrancu spravodlivosti, faraóna Senusreta, a neohrozene čelí snahám o skazu a záhubu Egypta.

Jacq umne spája fikciu, mysteriózne prvky a jednoduchú zápletku. Tá, rovnako ako vo väčšine jeho diel, je postavená na hľadaní pravdy a spravodlivosti, ako aj na boji proti silám temna. Jeho postavy sú jasne čitateľné, takmer rozprávkovo rozdelené na „dobrých“ a „zlých“. Tí prví konajú podľa kódexu dobra a božských zákonov, tí druhí podliehajú pokušeniu, mamonu a túžbe po moci. Práve táto „rozprávkovosť“ hraničiaca miestami až s naivitou môže u pragmatickejšieho čitateľa vyvolať úsmev, avšak... Nad všetkým stojí Jacqova dokonalá znalosť života starovekého Egypta, jeho fascinujúcej atmosféry a čara tejto magickej civilizácie. Ak ste sa rozhodli snívať o Egypte, určite zistíte, že Christian Jacq bude pre vás príjemným sprievodcom.

Daniel Silva: Smrť vo Viedni

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2005

Preklad Veronika Redererová

Blízkovýchodný korešpondent renomovanej tlačovej agentúry UPI, výkonný producent spravodajského gigantu CNN a nakoniec úspešný autor špionážnych románov. Tak sa dá v skratke zhrnúť kariéra amerického spisovateľa Daniela Silvu. Novinársky rukopis, práca s faktom, znalosť medzinárodnej politiky a prostredia tajných služieb sú badateľné aj v jeho predposlednom románe Smrť vo Viedni (v USA je už na trhu autorov novší román Prince of Fire). Román uzatvára voľnú trilógiu (Anglický zabijak a Spovedník) spojenú tematikou holokaustu a hrdinom Gabrielom Allonom – umeleckým reštaurátorom a bývalým príslušníkom izraelskej tajnej služby Mossad.

Pátranie po páchateľovi bombového útoku na izraelskú agentúru vo Viedni odkrýva pred Gabrielom Allonom labyrint lží, manipulácie a boja o moc. Jeho protivníkom je nacistický pohlavár, zodpovedný za zahladenie stôp hromadného vraždenia Židov počas druhej svetovej vojny. Hrdina taktiež odhaľuje desivé tajomstvo svojej matky, priamej účastníčky židovskej genocídy v Osvienčime. Popri samotnom deji čitateľa upútajú aj šokujúce fakty o postoji cirkvi k holokaustu, kolaborantstve  švajčiarskych bánk a o úlohe nacistických pohlavárov pri vzniku západných spravodajských služieb. V tomto románe však autor nešetrí ani svedomie Rakúska, rodiska svetového „zlosyna č. 1“ Adolfa Hitlera, krajiny, v ktorej ultrapravicové strany nachádzajú čoraz viac priaznivcov a kde skorumpovanou políciou  a justíciou otriasajú neustále škandály. Autentickosť rozprávania, voľná interpretácia faktov a strhujúci dej zaručuje knihe úspech predovšetkým u mužskej časti čitateľskej obce. Treba tiež oceniť morálny rozmer knihy – apel na svedomie ľudstva. Vcelku však ide o ľahší žáner a čítanie si nevyžaduje z našej strany mimoriadne vypätie.

Michaela Geisbacherová