Čítanie na rýchle občerstvenie

Čítanie na rýchle občerstvenie

Isabelle Alexisová

Už si počula ten fór?

Ružomberok, Epos 2004

Preklad Vladimíra Komorovská

Novinárka a herečka Isabelle Alexisová nám ponúka zábavný príbeh z vlastnej brandže.  Hlavnými predstaviteľkami sú štyri Parížanky, tridsiatničky a nerozlučné priateľky, pracujúce v atraktívnom prostredí médií a kultúry, emancipované ženy s dosť nepriaznivou bilanciou vzťahov s mužmi. Spája ich rovnaký „uletený“ životný štýl, postoje aj skúsenosti, zdieľajú spolu svoje vzťahy, samotu aj problémy, sú k sebe drsne úprimné aj oddané. Delphine Beninová, asistentka šéfky reklamného oddelenia v agentúre Riťolez, sa na koktailovom večierku dá vyprovokovať svojimi kolegyňami a vypustí klebetu, že má aféru s najvyšším šéfom agentúry. Chce tak nad nimi triumfovať, aj si vyliať zlosť na najväčšiu intrigánku vo firme, „krvilačnú hyenu s dokrkvaným ksichtom“. Vzápätí však musí čeliť nebezpečenstvu rozšírenia pikantérií, o jeho akútnosti nepochybujú ani jej priateľky Catherine a Elise. Už názvy pracovísk hrdiniek (ženský časopis Potvora, televízia Barónka, agentúra Riťolez) nás upozorňujú na humorné ladenie knižky. Nemožno od nej čakať nič hlboké, aj večné analýzy vzťahov mužov a žien nie sú o nič menej povrchné než osoby, ktoré ich produkujú. Muži z nich vychádzajú obyčajne s negatívnym hodnotením, na druhej strane autorka rovnako neľútostne ukazuje na chorobné vzťahy na prevažne ženskom pracovisku. Všetko zveličuje, čo dodáva knihe parodický tón. Dej vrcholí až v groteskne plastickej scéne obrovského škandálu v agentúre Riťolez. Napriek jeho závažnosti sa nič podstatné nestane a život plynie ďalej ako predtým. V knihe sú konkrétne mená politikov, umelcov, názvy filmov, figurujú v nej najnovšie formy komunikácie. Jazyk je veľmi expresívny, živý a nápaditý a prekladateľka musela byť zbehlá najmä v oblasti slangu a subštandardu, pretože práve takými výrazmi sa text založený na živom jazyku doslovne hmýri.

Keby sa do knižiek vkladali návody na použitie, v tejto by nemalo chýbať upozornenie, aby si ju čitateľ nepomýlil s náučnou literatúrou o medziľudských vzťahoch. Je  oddychovým čítaním o zvrátenej západnej spoločnosti v prostredí bezduchých spoločenských mediálnych ustanovizní, a teda chutným sústom pre tých, ktorí obľubujú vysokokalorické jedlá z bufetov. Aj keď chutia dobre, netreba to s nimi preháňať.

Zuzana Hašková