19.10.2006

Úžasná planéta - Filip Kulisev - Oslava majestátnosti

Oslava majestátnosti

Oslava majestátnosti

Filip Kulisev: Úžasná planéta

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2006

Krásu nášho sveta dokazuje aj nová kniha mladého slovenského fotografa a cestovateľa Filipa Kuliseva (1973) Úžasná planéta. Spojenie Amazing Planet (Úžasná planéta) poznáme už od roku 2001. Vtedy Kulisev  prvýkrát vystavoval veľkoformátové fotografie zo svojich ciest. Na Slovensku mal úspech s výstavami Amazing USA a Amazing Hawai.

Kulisevovu tvorbu charakterizujú zábery prírody najkrajších miest našej planéty, poväčšine  jej najexotickejších kútov. Predstavuje miesta mimo rušnej civilizácie, vyhľadáva lokality s extrémnymi podmienkami, ktoré doteraz formuje viac príroda ako ľudia. Prostredníctvom fotografií sa usiluje seba aj svojich priaznivcov odpútať od civilizačného ošiaľu a nájsť krásu na ťažko dostupných miestach, ako sú púšte, ľadovce, či vodopády. Unikátne fotografie, ktoré sú zároveň aj svedectvom o kráse našej zemegule, ukazujú, že svet je stále v pohybe a človek je len jeho menej dôležitou súčasťou. Zároveň sú oslavou majestátnosti a nepokoriteľnosti prírody. Nenájdeme na nich zničené, človekom „doráňané“ miesta, ale tie najkrajšie nedotknuté prírodné poklady. Človeka na jeho snímkach ani nevidieť.

Kulisevovým fotografiám dominujú jarné a letné zábery z mimoeurópskych krajín, kde je príroda najfarebnejšia. Vovedie  diváka do Namíbie, USA, Mexika, Kanady, Antarktídy, Austrálie,  Nového Zélandu, na Cookove ostrovy, Havajské ostrovy, Fidži, Aljašku a nakoniec aj na naše rodné Slovensko. Jeho najobľúbenejšími miestami zostávajú Austrália, Juhoafrická republika a odľahlé ostrovy, kde sa rád potápa.
     Naša planéta ostáva pre nás stále zázrakom. Je pozoruhodná, nevyspytateľná a magická, o čom svedčia aj fotografie Filipa Kuliseva. Kniha vychádza súčasne aj v anglickom jazyku.

-mgb-