Slávka Drozdová
27.09.2011

V apríli - Christina Viragh

Bratislava, Kalligram 2011.
Preklad Roman Ručka

Román Im April Christiny Viragh (1953, Budapešť) vyšiel roku 2006 ako v poradí jej piata kniha. Autorka roku 1960 emigrovala s rodinou z Maďarska do Švajčiarska, vyštudovala filozofiu, francúzsku a nemeckú literatúru. V súčasnosti žije v Ríme.

Strhujúci román V apríli je zasadený do štyroch časových úrovní. Dej sa sústreďuje na lúku a príbehy obyvateľov žijúcich v jej okolí niekde vo Švajčiarsku v 15. storočí, v 20. a 60. rokoch 20. storočia a nakoniec na začiatku 21. storočia. V 15. storočí malo toto miesto desivú povesť – na lúke zavraždili pána Meiera, telo nikdy nenašli, len jeho ľavú ruku. Povrávalo sa, že sa sám obesil. V 20. rokoch 20. storočia na lúke umrela pani Schacherová – krátko popoludní ušla od obeda na lúku, odpadla a skonala tam. Mala choré srdce, alebo sa utrápila na smrť? Nie, umrela pre lúku. Medzi ľuďmi kolovala zlovestná povera, že kto na ňu vstúpi, zomrie. Možno preto, že kedysi bola lúka vraj kultovým miestom. Šťastie tu nenašli ani Schacherovci v 20. rokoch, ani o štyridsať rokov neskôr maďarský emigrant Ferenc a jeho deväťročná Mari, ba ani Selena a Heinz Zumwaldovci, žijúci v rovnakom nájomnom dome na začiatku 21. storočia. Rozprávanie románu sa začína v apríli. Potom môžeme sledovať, čo sa udialo v júni toho roku, v máji a novembri nasledujúceho roku, až znovu v apríli. Pôsobivé opisy počasia, prírody, priestorov presiaknutých ľudskými osudmi sa neraz prelínajú.

Autorka strieda a spája rôzne časové línie, napríklad prostredníctvom epizód z toho istého výťahu stretávajú sa vedľa seba príbeh Mari zo šesťdesiatych rokov a pána Gugelaua zo začiatku dvadsiateho prvého storočia. Často v jednom bloku paralelne sledujeme, čo sa odohráva práve teraz a zároveň v inej dobe. Akú stratégiu zvoliť pri čítaní tohto románu? Táto otázka vonkoncom nie je zbytočná. Tým, že máme pred sebou štyri časové obdobia, ktoré sú umiestnené v kratších samostatných blokoch, rôzne sa striedajú, núka sa jedna z možností – čítať za sebou najprv pasáže o jednom období. Teda, vybrať si z jednotlivých kapitol len jeden časový úsek a potom pokračovať ďalším. Pri takomto čítaní ale prídeme o prepojenia rôznych časových rovín. V prvých kapitolách autorka na začiatku každej pasáže informuje, že teraz sme v 20. rokoch, v tejto chvíli zase v 15. storočí, neskôr tieto údaje neuvádza, ale ani ich už nepotrebujeme, lebo vieme, do ktorého obdobia patria jednotlivé postavy. Nie každá kapitola zahŕňa všetky obdobia. Napriek tomu, že tretia kapitola hovorí iba o udalostiach v 20. rokoch (keď mladý Schacher utiekol a celé leto sa túlal s varietným umelcom), text oddelený blokmi nezmizol. V apríli je román, ktorý nabáda odkrývať vrstvu po vrstve, voliť si rôzne taktiky čítania, a tak si skladať časti mozaiky tvoriace fascinujúci príbeh.