Veronika Cosculluela
27.02.2014

V jednej osobe - John Irving

Preklad Oto Havrila
Vydavateľstvo slovart 2013

Človek, ktorý má jasno v tom, kým je, má veľké šťastie. Ale takých ľudí asi nie je veľa a je teda celkom prirodzené, že počas života sa niekedy hľadáme. Hlavná postava a zároveň rozprávač knihy Johna Irvinga V jednej osobe, Bill Abbott, prechádza od svojich desiatich rokoch až po sedemdesiatku takouto fázou „hľadania sa“. Už v detstve začne pociťovať veľký zmätok v oblasti sexuálnej orientácie. Veď po tom, ako si jeho matka nájde nového manžela, sám Bill sa do neho zamiluje! Kto by sa však do skvelého, mladého a vzdelaného učiteľa literatúry a laického režiséra ochotníckeho divadla Richarda Abbotta nezamiloval! Keď nevlastný otec zavedie Billa po prvýkrát do malej knižnice vo vermontskom mestečku First Sister, mladého chlapca zasa očarí tamojšia knihovníčka. A tu sa začína jeho zmätok… Kde hľadať odpovede na otázky, ktoré sa mladému Abbottovi vynárajú postupne s dospievaním? Jeho najosvedčenejšou metódou je čítanie. Knihy o tom, „ako sa človek zabuchne do nesprávnej osoby“, mu dohadzuje slečna Frostová, jeho milovaná knihovníčka. Tá má pre otázky, ktoré mladíka trápia, veľkú mieru pochopenia.

Vydarený román Johna Irvinga je výborne napísanou exkurziou do amerického myslenia a nálad voči skupine osôb, ktoré sa v modernom jazyku nazývajú LGBT alebo komunita gayov, lesbičiek, bisexuálov, transvestitov a transsexuálov. „Sme ovplyvnení vecami, po ktorých túžime,“ hovorí Bill Abbott. Už od detstva rozoberá svoje pocity, aby v  tínedžerskom veku zistil, že to, čím je, sa nazýva bisexuál. Napriek nepochopeniu časti svojej rodiny je Bill so svojou orientáciou vyrovnaný. Nemalý podiel na tom má aj literatúra. K správnym knihám sa dostal vďaka slečne Frostovej v správny čas.

Bill už odmalička túži stať sa spisovateľom. A má na to výborné predpoklady: celú rodinu tvoria divadelníci, nevlastný otec učí literatúru a má neuveriteľný prehľad najmä v dráme, jeho mladíckou láskou je knihovníčka a matka je šepkárka. Bill má navyše aj skvelé pozorovacie schopnosti.

Všíma si napríklad aj to, ako nevrlo sa pozerajú malomešťania na záľubu jeho deda v prezliekaní sa za ženu, mnoho vecí mu však aj kvôli rodinným tajomstvám uniká. V zrelom veku, už ako úspešný spisovateľ, bojuje vo svojich dielach proti nenávisti k iným sexuálnym skupinám.

Životnému príbehu Billa Abbotta z pera Johna Irvinga nechýba napätie, nečakaný vývoj a zaujímavé odhalenia. Silným momentom románu V jednej osobe je aj humor. Ako býva u tohto autora zvykom, nielen postava Billa ponúka čitateľovi prepracovaný a pútavý charakter, výstižné sú aj vedľajšie postavy. S vývojom Billovho života a ľudí, ktorí ho obklopujú, spoznávame paralelne aj vývoj amerického myslenia o odlišnej sexuálnej orientácii. A že zmena myslenia či akási tolerancia inakosti v tejto oblasti nebola vôbec jednoduchá, dokumentuje aj Irvingov román.