Margita Kániková
21.06.2013

V pohode, dá sa - Miroslav Danaj

Martin, Vydavateľstvo Matice slovenskej 2011

Autor Prof. MUDr. Miroslav Danaj, CSc., má okrem medicíny aj veľa iných koníčkov, medzi nimi aj literatúru. Rodák z Dolnej Stredy nad Váhom je prednostom Chirurgickej kliniky Fakultnej nemocnice v Trnave a prednáša na Fakulte zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity. Verejnosť prekvapil v roku 2008 knižkou aforizmov Niečím ťa možno liečim, z ktorých mnohé boli už predtým uverejnené v Literárnom týždenníku. Nasledovala básnická zbierka Roztratená nahota (2009) a znova aforizmy OnaQjšia káva (2010). Tento rok sa predstavil knihou próz V pohode, dá sa s podtitulom Krátke príbehy z dlhej cesty. Knihu ilustráciami dotvoril Ivan Bílý. Hoci nemocničné prostredie je veľmi vďačnou témou, Miroslav Danaj sa jej dotkol len sčasti. Vracia sa do detstva, mládenectva, štúdia aj práce v minulom režime. Kniha je rozdelená na sedem častí, v ktorých sa dozvieme o jeho mnohých koníčkoch, ale aj osobnostiach, ktoré preňho niečo znamenali. Lekári viac ako iní musia byť empatickí. Autorovi táto vlastnosť nechýba, s láskou píše o svojich pacientoch, ktorí mu prirástli k srdcu. Nezosmiešňuje ich, ako lekár má pre nich pochopenie aj tam, kde by mal byť prísny. Napríklad sedemdesiatpäťročná pacientka sa dva dni po žlčníkovom záchvate kŕmila kačacinou, chlebom a kyslými uhorkami: „...Keď sa to telovi tak preukrutno žádá.“ Mal pochopenie aj pre Rómov, ktorí mu pred operáciou hovorili, že je prvý po Bohu a po operácii ho museli chrániť kukláči.

Vlastné skúsenosti roztržitého profesora, najmä pri nákupoch, sú podané humorne a s nadhľadom. Milovník prírody a všetkých krásnych vecí napriek svojmu aforizmu „Čím viac čítam, tým viac sa bojím písať“ už pripravuje ďalšiu knihu. Aforizmy a sentencie zhrnul do zbierky Smiem si prisadnúť? Miroslav Danaj hovorí, že vždy sa nájde ktosi, kto nás potrebuje a keď už nič iné, lieči slovom a bol by šťastný, ak by sa mu to aspoň trochu podarilo.