Mary Wecheche
29.05.2013

V znamení hovna - Jaroslav Rumpli - Knižná chuťovka

Knižná chuťovka

Knižná chuťovka

Jaroslav Rumpli: V znamení Hovna. Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Márnosť nad márnosť, všetko je márnosť v každej situácii života. Nech sa snažíme akokoľvek, efekt je rovnaký a rovná sa nule. V každej situácii sme porazení, pretože na konci je smrť. Prežiť život a premárniť ho, je omnoho tragickejšie ako žiť s pocitom absolútnej márnosti. S takýmto zmyslom pre pocit ničoty je možné sa narodiť alebo ho získať úsilím o niečo sa snažiť. Pustiť sa do diela s pocitom zbytočnosti už vopred veští prehratý výsledok.

Jaroslav Rumpli debutoval pred desiatimi rokmi knihou Svet je trest. Ako autor sa nestihol etablovať a zanikol. Teraz sa ukázala dôležitosť jeho úsilia. Rumpliho v poradí druhá kniha má titul V znamení Hovna. V knihe sa pretínajú tri príbehy. Rozprávač, Nula a jeho príbeh a nenarodený Hombre. Nula sa prediera cez fádne obdobia svojho života s pocitom porazeného a vlastnej zbytočnosti, čo mu však neuberá na triezvom úsudku, ktorý je korunovaný cynizmom. Postava nežije dravým spôsobom života, ale osudu sa neodovzdáva ako bezmocná bábka. Nula je pesimista, ale plnokrvne vníma farebné a živé stránky života, ale vie, že všetko speje k zápornému koncu. V pošmúrnom svete a atmosfére žije s ponurými myšlienkami, no všetky boliestky sveta plávajú mimo jeho vnímania. On sám nie je zlý ani smutný. Je zdravo skeptický. Nihilizmus v knihe je ako dobre naservírované korenie. Lucia, malý Mauglí a priatelia robia Nulov život znesiteľným a dodávajú mu zmysel. Nula vie, že ho v živote nečakajú žiadne zvraty a neuveriteľné situácie. Jeho osud má očakávateľný priebeh, jednoduchú šablónu. Detstvo, škola, zamestnanie, rodina. Podobne sa odvíjajú životy jeho známych, iba smrť alebo nešťastie zasiahnu s malou, či väčšou intenzitou. A nad tým všetkým sa vznáša Hombre s rodinou.   Spočiatku sa príbeh „potratu“ Hombreho zdal otravný. On sám je sonda a pozorovateľ životov postáv. Svoju neexistenciu korunuje snahou vrátiť osvojenú dcéru Hombričku do života. Či sa to podarí alebo nie, to sa dočítate v knihe. Postavy, ktoré v Nulovom živote zomrú sa z knihy nevytrácajú, prenikajú do Hombreho potratovej atmosféry v nezhmotnenom svete.

Z knihy tečie čierny humor, prská cynizmus, o čo sa pričinila hlavná postava, ale bezcitnosť je možné nájsť iba u vedľajších postáv. Dej a prostredie je číro slovenské. Odohráva sa v druhej polovici 20. storočia a na začiatku 21. storočia. Príbehy sa nelíšia od obyčajných historiek, napriek tomu nepôsobia ako klišé. Hrdinovia nachádzajú lásky, snažia sa objaviť zmysel života, ale z oparu vlastnej skepsy sa vymaniť nedokážu. Bezmocnosť a ničota je ich tieňom.

Názov knihy môže aj nemusí šokovať a provokovať. Prikláňam sa k druhej možnosti, prinajmenšom zaujme a nepustí. Viac ako názov môže šokovať obsah. Môže, ale aj nemusí.

Mary Wecheche