17.06.2011

Velikánska kniha pre tvorivé deti - Sue Nicholsonová – Deri Robinsová

Rozvíjanie kreativity je dôležitou súčasť výchovy a možno to znie trochu paradoxne, tvorivosti sa dá naučiť. Ako pomôcka môže poslúžiť aj zábavne koncipovaná, a o to viac aj motivujúca kniha, ako je táto. Publikácia je rozdelená na viacero častí, v prvej sa deti dozvedia, čo potrebujú na kreslenie, ako majú pristupovať ku kresleniu ľudských postáv, zvierat, krajiny, prírody, aby čo najvernejšie zachytili pohyby tela i tváre. Druhá časť im zase priblíži spôsoby maľovania rôznymi druhmi farieb, ako farby miešať a vyrábať odtlačky. Kniha oboznamuje dokonca aj so svetovým umením, s typickými druhmi umeleckých techník, ktoré sa používajú v rôznych krajinách sveta, ako napríklad arabská mozaika, africká maska, egyptský amulet, čínsky papierový drak a podobne. A kniha poradí aj pritom, ako vyrobiť koláž, a to hneď z viacerých materiálov, ako narábať s papierom, ako dosiahnuť trblietavý odraz... Publikácia obsahuje aj slovník výrazov, ktoré pravdepodobne detský čitateľ ešte nepozná, čím rozšíri aj jeho poznatkový obzor, a čo je dôležité, aj poznámky pre učiteľov či rodičov, ktorí budú deťom pri výtvarných tvorivých aktivitách nápomocní.

Kvality tejto publikácie ocenili dokonca aj naši profesionálni výtvarníci. Miroslav Regitko o nej napísal: „Autorky mali výborný nápad, ako naučiť deti pantomimickej hre rúk ovládaných kreatívnym myslením, ktoré im táto knižka určite pomôže rozvinúť. Túto velikánsku „knižku“ určite odporúčam všetkým deťom, ktoré ešte neobjavili svet fantázie, kde niet nudy.“ Ilustrátor Juraj Martiška si zaspomínal: „V detstve som mal aj ja podobnú knihu. Dlho som ju aj používal, predovšetkým som z nej cítil oporu, že tvorivosť je vlastná každému a je dobré ju podnecovať nápadmi, ktoré vidíme aj u spolužiakov a kamarátov. Nie sme v tom sami. Dôležité je, aby dieťa začalo samé vyhľadávať, čo všetko sa dá vytvoriť z dostupného materiálu, aby nachádzalo podnety. Často stačí len veľmi málo. A táto kniha môže byť takou „barličkou“ pre rozvoj fantázie.“