Jakub Vallo
22.12.2004

Veľká európska kuchárka

Veľká európska kuchárka

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2004
Čakali sme návštevu. Za normálnych okolností pripravíme “klasické menu” najneskôr do polhodiny, aj to so zaviazanými očami. Tentoraz to nebola obyčajná návšteva. Chystali sa k nám kamaráti z Rumunska, ktorí nás v Bukurešti pohostili bryndzovými haluškami ako zo stredoslovenského salaša. Na začiatku zavládli u nás síce rozpaky, o rumunských špecialitách sme toho veľa nevedeli. Spomenul som si, našťastie, na novučičkú Veľkú európsku kuchárku (ktorá u mňa na stole čakala na recenziu). Dostal som príležitosť podrobiť tento pestrofarebný zväzok skúške, či chutí tak dobre, ako vyzerá.

Rumunských jedál som našiel pomerne dosť, ale zemiaky s cukinami sa mi zdali veľmi jednoduché, sumec so zeleninou príliš výstredný, bravčovina so zemiakmi zasa málo cool, fazuľa s paradajkami trocha moc à la Lucky Luck a sóju z boja o prvenstvo vyradili moje nepríjemné skúsenosti ešte z čias istého školského experimentu “týždeň so sójou”. Rozhodoval som sa teda medzi zapečenými paprikami so sardinkamimamaligou. Tá posledná sa nakoniec, aj vďaka istej moldavskej skupine, ktorá o tomto jedle naspievala pesničku, stala nástrojom našej kulinárskej pomsty. Netrvalo dlho a pravá rumunská mamaliga (čo to vlastne je, sa dozviete v knihe) bola hotová. Ozdobená volským okom vyzerala takmer ako v knihe a voňala dokonca lepšie. Naši kamaráti ju pochválili. Či len zo slušnosti, alebo naozaj úprimne, na tom nezáleží, isté je, že varenie podľa tejto kuchárky bolo zážitkom. Okrem mnohých užitočných rád a “kulinárskych grifov” som sa dozvedel, ako sa do Európy dostala kukurica a na rozdiel od mnohých iných kuchárok som mal možnosť porovnať si svoj výtvor s originálom. Množstvo obrázkov robí túto knihu atraktívnu aj pre gurmánov nekuchárov, ktorí si na základe vzhľadu môžu vybrať jedlo svojich snov.

V knihe sa nachádza takmer 1300 receptov z rôznych európskych krajín. Podľa Veľkej európskej kuchárky môžeme pripraviť veľké množstvo najrozmanitejších jedál. Kniha nie je zameraná na určitú skupinu receptov, nachádzajú sa v nej jedlá, ktoré niekomu budú znieť azda exoticky, špeciality z jedálnych lístkov “nóbl” reštaurácií, ale aj jedlá zo stolov národnej tradície jednotlivých krajín. Ako kuriozity tu môžeme nájsť jedlá, ktoré sa už dávno nevaria alebo postupy varenia, na ktoré sme vďaka kuchynským robotom zabudli. Škola varenia vám iste rozšíri obzory na poli varenia. Dozviete sa, ako správne podávať či pripraviť domáce cestoviny, ako biftek, mäsový vývar alebo tiramisú. Myslíte si, že to predsa nie je žiadna veda? Boli by ste prekvapení, koľké maličkosti môžu dopomôcť jedlu stať sa jedinečným. Ak sa cítite skôr experimentátor ako vyznávač klasických postupov, vo Veľkej európskej kuchárke nájdete množstvo inšpirácií v špeciálnych rámčekoch vytvorených práve pre dobrodruhov ako vy. Ako dôkaz, že autori Veľkej európskej kuchárky mysleli aj na duševnú obživu, vložili medzi recepty aj rámčeky, v ktorých sa dozvieme viac z histórie niektorých jedál.

Takže ak hľadáte recept na vianočný darček, jeden vám ponúkam: 1300 receptov, vyše 60 strán školy varenia, množstvo fotografií, dobrých rád a zaujímavostí. Všetko zmiešame dokopy, opečeme do zlatista a máme celkom milý darček, ktorým nemôžeme naozaj nič pokaziť.

Jakub Vallo