29.01.2009

Veľká kniha slovenských Vianoc - Zora Mintálová-Zubercová - Prekvapenia na sviatočnom stole

Zubercová

Prekvapenia na sviatočnom stole

V súčasnosti si môžete vybrať na našom knižnom trhu z vyše 500 kuchárskych kníh v slovenčine a češtine. Tradičnými vydavateľmi tejto literatúry sú Knižné centrum, Príroda, Vydavateľstvo Slovart a Ikar, ale pokušeniu vydať krásnu kuchárku odolá len máloktorý vydavateľ. Pokiaľ ide o pečenie, tak recepty Márie Hájkovej v jej knihe Múčniky azda presvedčia aj zarytých mäsojedov, že bez koláčov niet dobrej kuchyne. Už len ich vôňa dotvára pravú domácu atmosféru. Knihe Márie Hájkovej môže konkurovať azda len Veľká domáca cukrárka českej autorky Pavlíny Berzsiovej (Vydavateľstvo Slovart 2008), laureátky mnohých medzinárodných súťaží. Okrem majstrovského ovládania svojho remesla – cukrárstva – vie predvídať, čo by sme pri pečení mohli pobabrať, a tak nás vopred vystríha pred chybami. Recepty sú presné, podrobné a rady a tipy nehovoria len čo treba robiť, ale aj prečo. Recepty sú rozdelené podľa druhov cesta, kapitola Čo pečiem na Vianoce a Veľkú noc je o sviatočnom pečive. Aj tu autorka vniesla svoj osobný postoj, pečie spolu s kamarátkami a ich deťmi, upečie sa síce menej koláčov, ale je lepšia nálada a vytvorí sa dobrá atmosféra. Knižka je povzbudením aj pre cukrárskych začiatočníkov, autorka zdôrazňuje, že ak pripravujeme sladké dobroty s láskou, určite sa vydaria.

Veľa inšpirácií na najkrajšie sviatky roka prináša vynikajúca knižka Zory Mintálovej-Zubercovej Veľká kniha slovenských Vianoc (Vydavateľstvo Matice slovenskej 2008). Kde sa začína pravá podstata Vianoc? V minulosti sa ich príprava začínala oveľa skôr ako dnes a bola presiaknutá vďačnosťou, radosťou a očakávaním príchodu Božieho dieťaťa na svet.

V knižke sa začína 11. novembrom, sviatkom sv. Martina, a končí sa sviatkom Zjavenia Krista Pána 6. januára. Najkratší deň v roku je 21. december, deň sv. Tomáša. Spája sa s ním porekadlo ,,Toma, poseď doma“, kedysi boli s ním zviazané zakáľačky a v tento deň sa nepatrí chodiť po drevo do hory, pretože sv. Tomáš je patrónom lesa. Štedrý deň sa trávi v každom regióne inak, rozdiely sú aj medzi evanjelikmi a katolíkmi. Zvyky a rituály sú rozličné, napríklad nesmie sa nič požičiavať a všetko požičané sa musí vrátiť, podľa toho, či prvý návštevník príde do domu zdola alebo zhora, domácim bude majetok ubúdať alebo pribúdať... Štedrú večeru podľa tejto knižky si môžete pripraviť na meštiacky alebo sedliacky spôsob, ale v každom prípade by ste nemali zabudnúť omotať nohy štedrovečerného stola reťazou, aby rodina držala pokope, pod obrus môžete dať šupinku z kapra a drobné mince, aby v rodine nechýbali peniaze. Prestrieť môžete aj podľa rady Terézie Vansovej. Súčasťou obsažnej histórie Vianoc na Slovensku sú recepty vianočných jedál.

Encyklopédia múčnikov