29.09.2008

Vertikálna rakva - Stephen J. Cannell

Stephen J. Cannell

Vertikálna rakva

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2008

Preklad Ján Dulla

Vertikálnou rakvou označujú špeciálne policajné jednotky SWAT akékoľvek prahy. Pri prehliadke domu sú totiž policajti najzraniteľnejší vo dverách. Práve na prahu jedného z domov v Los Angeles leží ťažko zranený policajt Emo Rojas, jeho kolegovia sú bezradní. V záchrane kolegu im bráni fanatik v kevlarovej veste strieľajúci navôkol hlava-nehlava. Vincent Smiley je pomätenec s odstrašujúcim zbrojným arzenálom, čo už dlhší čas otravuje okolie. Policajný útok špeciálnej jednotky na seba nenechá dlho čakať a Smiley umiera v plameňoch, ale aj Emo Rojas prehráva svoj boj o prežitie.

Policajný detektív losangelskej polície Shane Scully sa pokúša objasniť prípad, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako „vyvolaná samovražda“.  Výsledky vyšetrovania proti sebe postavia dve konkurenčné policajné oddelenia a Scully balansuje medzi nimi. Situáciu navyše komplikuje fakt, že za výsledky vyšetrovania je zodpovedná jeho manželka a obaja sú pod obrovským tlakom policajného vedenia a radnice. Prípad dostáva úplne iný rozmer, keď zastrelia ďalšieho policajta na prahu jeho domu. Scully začína tušiť, že niečo nie je v poriadku a keď analýzy preukážu, že vo vražde by mohol mať prsty niekto z konkurenčnej policajnej skupiny, vojna medzi modrými uniformami visí na vlásku. Služobné policajné automobily v Spojených štátoch sú označené nápisom: „To Serve and to Protect“, teda „Slúžiť a chrániť“. Neprejde však deň, aby Shane Scully nepochyboval o zmysle svojej práce. Vďaka detektívnemu talentu a buldočej vytrvalosti má veľkú šancu vrátiť týmto slovám ich vážnosť a zakopať vojnovú sekeru medzi policajnými oddeleniami losangeleskej polície. Stephen J. Cannell si rovnako ako jeho hrdina trpezlivo razí cestu na vrchol žánru trileru. Dokonale pozná prostredie zločinu a prácu detektívnych oddelení, jeho postavy sú „úprimné“, takže čitateľ nepochybuje o ich pohnútkach a konaní. V tomto príbehu použil tak trochu netradičné názvy kapitol pripomínajúce éru Edgara Wallacea.

Vladimír Radosa