27.03.2009

Veselá kronika - Milan Stano

Milan Stano

Veselá kronika

Bratislava, Štúdio humoru, satiry 2009

Biografická kniha spomienok, príhod, úvah, faktov i dokumentov približuje maliara, grafika, ilustrátora, vydavateľa a spisovateľa Milana Stana, meno ktorého je nerozlučne späté s humorom a predovšetkým s populárnym časopisom Kocúrkovo. Jednotlivé etapy svojho života predstavil autor z tej veselšej stránky – od detstva v kálnickom chotári, maliarskych pokusoch v škole, cez štúdium na známej ŠUPKe, vojenčinu po prvé karikatúry, ku ktorým – ako povedal - ,,ho najviac inšpirovali vačkové suchoty“. V knižke spomínal na spoluprácu s časopismi (Kultúrny život, Smena, Hlas ľudu) a ďalšími periodikami, ako aj na nezabudnuteľné stretnutia s mnohými osobnosťami kultúry, spisovateľmi, redaktormi, ale aj spolupracovníkmi a priateľmi. Predovšetkým však na svojho učiteľa maliara Ernesta Zmetáka, s ktorým ho spájalo celoživotné puto. Vtipné príhody z Kálnice, potuliek po celom Slovensku i zahraničných študijných ciest so štetcom v ruke takmer po celom svete sa prelínajú s vážnejšími výpoveďami o živote, umení a osobitného vzťahu k humoru a satire i vyznaním k Slovensku, jeho kultúre. To potvrdil aj svojou tvorbou, lebo jeho výtvarnou i spisovateľskou inšpiráciou je slovenský folklór a ľudové tradície. ,,Milujem slovenský humor, je v ňom zakliata duša národa, nespútaná radosť zo života, zmysel pre spravodlivosť a výsmech hlúposti.“ Tento vzťah sa odráža aj v programe a plánoch jeho vydavateľstva Štúdio humoru, satiry. Spomienky i úvahy v knihe dopĺňajú mnohé fotografie, kresby, grafiky a pod., ako aj hodnotenie rozmanitej tvorby M. Stana od výtvarného teoretika Jána Vanču, vrátane ukážok jeho prác v samostatnej prílohe.