11.02.2016

Vesmírne prípady - Jozef Žarnay

Artis Omnis 2015

Jozef Žarnay v 70. a 80. rokoch minulého storočia románmi o letoch ku hviezdam fascinoval prinajmenšom časť generácie dnešných štyridsiatnikov. V spišskonovoveskej knižnici patrili exempláre Tajomstva Dračej steny a  Prekliatej planéty k  najpožičiavanejším – a preto výzorom pripomínali rokmi búrlivej služby poznačených vojnových veteránov. Okmásané dychtivým listovaním s rozpadávajúcou sa väzbou, ba v prípade druhého zo spomenutých titulov s  chýbajúcimi prvými stranami, takže ako sa dobrodružstvo začalo, som sa dozvedel až o niekoľko rokov neskôr z iného zväzku. Podobné pocity a zážitky iným spôsobom približuje čitateľom v úvode nazvanom Muž, ktorý naučil deti lietať Alexandra Pavelková. No stačilo minulosti. Vpred.

Obálka s troma tryskami v oblaku miznúceho vesmírneho plavidla je dielom Martiny Pilcerovej, výtvarníčky, ktorá sa vyše dve desaťročia profesionálne venuje výlučne maľbe námetov z oblasti fantastiky. Prvú časť knihy tvoria vedeckofantastické poviedky, druhú cyklus príbehov zo žánru vesmírnej detektívky, spätých postavou vyšetrovateľa Rada Torysana a  jeho známych. Žarnayove hutné príbehy zaujmú nielen pointou, ale i pôsobivou nevtieravosťou atmosféry. Mladších čitateľov možno prekvapí komótnejšie tempo pohybov a zvyk postáv zhovárať sa, prípadne premýšľať. Popri, ba miestami namiesto, poskakovania, pobiehania, streľby a  súloženia v  rytme nižšej miery beletrizácie typickej pre poviedkovú vedeckú fantastiku konca 20. storočia. Možno však archaicky pôsobiaci text umožňuje iné vnímanie, ktorému v záplave moderných výtvorov prídeme na chuť.

Prehoďme však výhybku smerom od fikcie. V záverečnej autorovej prehľadovej eseji Slovenská vedecko-fantastická poviedka mi trocha chýbajú informácie o finálových zborníkoch súťaží Cena Gustáva Reussa a Martinus Cena Fantázie, ktoré v  uplynulých dvadsiatich rokoch tvorili a  tvoria najrozsiahlejší publikačný priestor pre poviedkarov spomenutého žánra. Autor sa mapovania novšej slovenskej fantastiky zrieka: ...ide však o veľa a veľa nových mien a o ešte väčšie množstvo poviedok, ktorými sa určite raz bude zaoberať niekto z  tejto novej generácie. Pritom však Jozef Žarnay nie je len zakladateľom románovej slovenskej fantastiky, ale tiež prvolezcom v oblasti mapovania tohto žánra. Bez jeho článkov a  dlhoročnej zberateľsko-výskumnej činnosti by sme dnes o väčšine zabudnutých kníh z  medzivojnového a  tesne povojnového obdobia nemali ani potuchy. Knihy Slovenská fantastika do roku 2000 a  Dejiny slovenskej literárnej fantastiky by boli omnoho informačne chudobnejšie. V doslove nemôže nezaujať medziiným vskutku napínavý osud kníh A. S. Kalmu, ktorý sa v skutočnosti volal Štefan Šmátrala a väčšina nákladu jeho dvoch zborníkov poviedok (Prípady BLZ, Čierne trofeje) bola z  rozhodnutia ideologických orgánov KSČ zošrotovaná. Dnes už veru ťažko uhádneme, prečo dobových cenzorov popudili príbehy o  elixíre večnej mladosti či premene škaredých dievčat na sexbomby prostredníctvom genetickej manipulácie. Ďalšie perličky literárnohistorického trileru v doslove si vychutnajte sami. Poznávanie býva strhujúcejšie než príbeh – najmä v okamihoch, keď sa ním stáva.