30.03.2011

Viktor Kubal - Rudolf Urc

Rudolf Urc: Viktor Kubal
Bratislava, Asociácia slovenských filmových klubov – Slovenský filmový ústav 2010

„Animátor musí mať lásku k svojmu povolaniu, musí tvoriť s radosťou, vyvíjať sa v tvorbe. A potrebuje k tomu jediné: zohnať si ceruzu a papier.“

Viktor Kubal

Animácia je umením oživených línií a kresieb, učí nás hľadieť na svet po novom. Rudolf Urc napísal knihu o človeku, ktorý je preňho neprekonateľným vzorom originality, pracovitosti a profesionalizmu. Viktor Kubal (1923–1997) je priekopník animovanej tvorby a kresleného fi lmu na Slovensku. Celý život vlastnoručne, bez akejkoľvek cudzej pomoci a bez prispenia stroja nakreslil státisíce obrázkov. Je to autor, ktorý emancipoval animovanú tvorbu v slovenskej kinematografi i. Jeho karikatúry, satirické kresby, humoristické cykly kresieb sa vyznačujú maximálnou jednoduchosťou, myšlienkovou nápaditosťou a duchaplnosťou. Monografi a neponúka len faktografi u a analýzu majstrovej tvorby. Prináša aj autentické dialógy autora s Kubalom, v ktorých umelec odkrýva svoj pohľad na svet prostredníctvom dotyku ceruzy s bielou plochou papiera.

Roku 1937 sa Kubal zapísal na fi lmovú školu v Bratislave, ktorá vznikla na podnet Karola Plicku ako celoročný denný kurz pre kinetickú fotografi u a kinematografi u. V deň maturity nastúpil do Školfi lmu. V spoločnosti Školfi lm nakrútil svoje prvé animované fi lmy Únos (1942), Studňa lásky (1943), Tajomný dedo (1946) či Hurá na nich (1946). Do humoristicko–satirického časopisu Roháč nastúpil ako technický redaktor, a tak sa začala kariéra dosiaľ neuznaného fi lmára. Mladý animátor prejavil mimoriadnu schopnosť odčítať detaily javov a s úsmevným nadhľadom ich interpretovať. Slovné hry, bizarný slovný gag a vnímavosť k psychológii detského čitateľa v drobných prózach. Láskavý humor nosil Kubal v sebe. Súbory kresieb a textov Vaša Dita imitujú myslenie a detský rukopis Kubalovej malej dcéry Dity. Všetečná dievčenská postavička sa nám prihovárala týždeň čo týždeň na stránkach Roháča takmer štyridsať rokov.

Práca v Roháči dala Kubalovi veľa. Je to škola, ktorou by mali podľa Kubala prejsť všetci tvorcovia animovaného filmu. S jeho menom sa stretávame aj v titulkoch televíznych Večerníčkov. V distribučnej tvorbe dominuje najmä Dita, najprv v čiernobielom, neskôr vo farebnom stvárnení. Dita má poprednú pozíciu stále aj v časopise Roháč, kam sa v rokoch 1967 až 1969 upriamuje ťažisko Kubalovej tvorivej angažovanosti. Po celý čas pôsobenia vo svete karikatúry je však v jeho podvedomí neustále prítomný fenomén kresleného filmu.

Roku 1977 mal premiéru vôbec prvý slovenský dlhometrážny animovaný fi lm: Kubalov Zbojník Jurko. Urc v knihe opisuje podmienky, za akých fi lm vznikal, spomína dlhé rozhovory o tom, ako bude kreslený Jánošík vyzerať, ako legende vrátiť ľudového ducha a postavu stvárniť tak, aby pôsobila hrdinsky, nie však nadľudsky.

Po Zbojníkovi Jurkovi si humorista poradil aj s čachtickým monštrom v ďalšom významnom fi lme Krvavá pani. Príbeh osciluje medzi rozprávkou, hororom a paródiou na horor. Zastáva polohu rozprávky pre dospelých a zároveň je príbehom pre najmenších. V rámci Urcovej analýzy tohto fi lmu nachádzame aj diskusiu študentov na tému Kubalovho spracovania a interpretácie legendy, teda reinterpretácie pôvodnej predlohy. Z dobrosrdečnej Alžbety sa po darovaní srdca ako prejavu lásky stáva krutá osoba. Kubal stavia čachtickú pani do iného svetla a nabáda premýšľať nad príčinami zla. Dilemu o morálnej zodpovednosti v tomto fi lme doviedol do absurdity.

Významnú časť knihy tvoria autorove rozhovory s výtvarníkom. Čitateľsky príťažlivé kapitoly s názvom Kuriozity približujú Kubala ako človeka sršiaceho humorom, ležérnym prístupom k životu, mimoriadnou rozhľadenosťou a kreativitou. Čitateľ má jedinečnú možnosť spoznať čaro fascinujúcej osobnosti. Poznámky s jeho úvahami, rozhovory, ktoré poskytol pri rôznych príležitostiach a v neposlednom rade rozhovory s jeho manželkou Annou, prinášajú dôležitý pohľad z inej strany. Urcovi sa podarilo vytvoriť celistvý obraz osobnosti majstra príťažlivý pre odborníkov aj laických obdivovateľov Kubalovho umenia. Súčasťou publikácie je kompletná fi lmografi a a zoznam ocenení. Precízne napísaný text, odborné analýzy jednotlivých vývinových etáp Kubalovej tvorby, atraktívna vizuálna podoba publikácie a bohatý obrazový materiál, to všetko sa podpisuje pod kvalitu a pútavosť monografie.